Iranian Agriculture News Agency

بهره‌برداران استان بوشهر برای دریافت کد محصول سالم در سماک ثبت نام کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به اهمیت تولید ، این وزارتخانه اقدام به طراحی سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی ( سماک) برای دریافت کد محصول سالم کیو آر( Qr) کرده و در همین ارتباط ثبت نام بهره‌برداران در این سامانه ضروری است.

بهره‌برداران استان بوشهر برای دریافت کد محصول سالم در سماک ثبت نام کنند

به گزارش خبرگزاری ایانا در بوشهر، کبری توکلی افزود: سامانه سماک برای تولید محصولات سالم با همکاری معاونت باغبانی، سازمان حفظ نباتات کشور و بخش‌های غیر دولتی از جمله نظام مهندسی کشاورزی (سامانه سانکا) راه اندازی شده است.

وی اظهار کرد: در قالب سامانه سماک امکان نظارت بر تولید و رعایت همه پروتکل‌های بین المللی در صادرات محصولات کشاورزی فراهم شده است.

توکلی با بیان اینکه درفاز نخست چهار محصول گوجه فرنگی، بادمجان، خیار، فلفل دلمه ای برای شناسنامه دار شدن در این سامانه بارگذاری می شوند گفت: با توجه به اینکه صادرات این محصولات از آذرماه بدون کد کیو آر ممنوع اعلام شده است؛ براین اساس ثبت نام تولید کنندگان این محصولات در این سامانه برای کنترل کیفی روند تولید تا صادرات ضروری است.

وی یادآور شد: پرونده‌های بسترهای تولید به طور کامل در سامانه یادداشت برداری و در زمان صادرات محصول نام صاحب کالا، مزرعه تولیدی و استانداردهای به کار رفته در تولید محصول روی آن درج می‌شود.

به گفته توکلی در سامانه سماک تمام روند کاشت، داشت و برداشت محصول، انبارداری، بسته بندی، لیبل زنی تا صادرات محصولات زیر نظر قرار می‌گیرد و هیچ محصول تولیدی بدون تائیدیه این سامانه امکان عرضه و صادرات نخواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در همین ارتباط این سازمان در راستای بومی سازی موضوع اقدام به برگزاری جلسه هایی با سازمان نظام مهندسی و کارشناسان مروج پهنه استان برای راهنمایی بهره برداران کرده است.

وی سطح سبزی و صیفی استان بوشهر را ۲۲ هزار هکتار با تولید نزدیک به یک میلیون تن محصول عنوان کرد و گفت: سالانه ۲۴۰ هزار تن گوجه فرنگی، پنج هزار تن بادمجان، هشت هزار تن  پیاز  و ۹ هزار تن سایر سبزیجات شامل خیار، فلفل و کدو از این استان صادر می‌شود.

توکلی تاکید کرد: با وجود اطلاع رسانی کامل اما تاکنون معدودی از بهره‌برداران این چهار محصول در استان بوشهر نسبت به ثبت نام در سامانه سماک اقدام کرده اند.

وی  پایین بودن سطح دانش و مهارت‌ کشاورزان و جدید بودن موضوع را از جمله مشکلات این طرح عنوان کرد و ادامه داد: تلاش می‌شود با انجام آموزش‌های لازم تا حد ممکن طرح تبیین شود.

در استان بوشهر ۴۰ هزار بهره بردار زراعی و باغی فعال هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید