Iranian Agriculture News Agency

یک میلیارد اصله نشاء سبزی و صیفی در استان بوشهر تولید می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: پیش‌بینی می‌شود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون اصله نشاء سبزی و صیفی در استان تولید شود.

یک میلیارد اصله نشاء سبزی و صیفی در استان بوشهر تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری ایانا در بوشهر، سمیه فرح بخش مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار کرد: یکی از عوامل مهم تولیدات سبزی و صیفی در استان که از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده بذر یا نشاء است.

وی اضافه کرد: از محصولات مهم سبزی و صیفی در استان گوجه فرنگی است که بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده و سهم به سزایی در اشتغال و درآمد دارد و بخش مهمی از جمعیت روستایی استان را تشکیل می‌دهد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: این محصول علاوه بر درآمدزایی و اشتغال به دلیل خارج از فصل بودن آن بخش مهمی از تولید و نیاز کشور را در فصول پاییز و زمستان تأمین می‌کند.

تأمین نیاز دیگر استان‌ها

وی عنوان کرد: این امر به دلیل آب و هوای ملایم استان در فصول سرد سال بوده که به جز استان‌های جنوبی در بقیه استان‌های کشور مهیا نیست.

فرح‌بخش تاکید کرد: در حال حاضر سالانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون اصله نشاء در استان تولید می‌شود که بخشی برای داخل استان و بقیه هم به استان‌های فارس، هرمزگان، کهکیلویه و بویر احمد و سایر استان‌ها صادر می‌شود.

فرح بخش بیان کرد: کاشت نشاء از تیر ماه آغاز می‌شود و تا اردیبهشت ماه سال بعد ادامه دارد نشاهای تولید شده در گلخانه‌های مذکور شامل ارقام مختلف گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل، کلم، هندوانه، خربزه و طالبی است.

بیشترین تولید نشاء در دشتی

وی گفت: استان بوشهر دارای ۶.۵ هکتار گلخانه تولید نشاء مکانیزه با تولید ۱۸۴ میلیون اصله نشاء است که ۵۴ هکتار گلخانه نیز به تولید نشاء در یک یا دو دوره می‌پردازند و در ادامه تولید نشاء به تولید محصول می‌پردازند. بیشترین تولید نشاء استان در شهرستان دشتی است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: منظور از گلخانه‌های مکانیزه تولید نشاء، گلخانه‌هایی است که به صورت تخصصی و مکانیزه در تمام طول سال منحصراً فقط نشاء تولید می‌کنند؛ نه گلخانه دارانی که در بخش کوچکی از گلخانه اقدام به تولید نشاء مورد نیاز خود می‌کنند.

وی اظهار کرد: کاهش هزینه‌های تولید، تغییر روش کشاورزی از سنتی به مکانیزه، کاهش مصرف آب، بهره وری بهینه از منابع تولید به ویژه آب و خاک، افزایش سطح زیر کشت محصولات سبزی و صیفی، تولید محصول با کیفیت و افزایش بازارپسندی، افزایش صادرات، زودرس شدن محصول، عدم نیاز به عمل گزینش و یا تنک کردن، امکان انتخاب گیاهان قوی و سالم جهت کاشت، ایجاد اشتغال بویژه برای فارغ التحصیلان کشاورزی، صرفه جویی ارزی، پیشبرد اهداف و برنامه‌های دولت در بهبود وضعیت اقتصادی از مزایای کشت نشایی است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید