Iranian Agriculture News Agency

طرح پرورش میگو گلخانه‌ای در استان بوشهر اجرا شد

مدیرکل شیلات استان بوشهر از اجرا طرح پرورش میگو گلخانه‌ای و ماهی در استخر در قالب مشاغل خانگی در نقاط روستایی استان بوشهر خبر داد .

طرح پرورش میگو گلخانه‌ای در استان بوشهر اجرا شد

به گزارش خبرگزاری ایانا در بوشهر، یکی از توانمندی‌های مهم استان ساحلی بوشهر، پرورش آبزیان از جمله ماهی و میگو است که در این راستا طرح‌های مهمی در نقاط ساحلی استان اجرا شده است.

همجواری استان بوشهر با خلیج‌فارس ظرفیت ویژه در عرصه سرمایه‌گذاری بر اساس اقتصاد دریا پایه از جمله آبزیپروری فراهم کرده که اکنون بیش از 10 هزار هکتار اراضی ساحلی برای پرورش میگو زیرساخت شده است.

آغاز برداشت از 6 هزار و 460 هکتار اراضی پرورش میگو

مدیرکل شیلات استان بوشهر،  با اشاره به پرورش میگو در نوار ساحلی استان اظهار داشت: امسال 6 هزار و 460 هکتار اراضی ساحلی به پرورش میگو اختصاص یافته که عملیات برداشت محصول از آنها آغاز شده است.

علی بازدار با اشاره به اینکه برداشت میگو از حوضچه‌های پرورشی تا آبان ماه ادامه دارد اظهار داشت: 5 هزار و 440 استخر به پرورش میگو اختصاص دارد که در قالب 12 سایت فعال است.

وی از فعالیت 380 مزرعه پرورش میگو در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: هدف‌گذاری امسال در تولید میگو پرورشی 33 هزار تن است که نسبت به 28 هزار تن سال قبل افزایش 5 هزار تنی دارد.

مدیرکل شیلات استان بوشهر از نصب قفس‌های پرورش ماهی در خلیج‌فارس به مناسبت هفته دولت خبر داد و تصریح کرد: 5 قفس هر کدام به ظرفیت 500 تن و یک قفس هم به ظرفیت یک‌هزار تن در هفته دولت در خلیج‌فارس نصب می‌شود که ظرفیت تولید 3 هزار 500 ماهی سی‌باس در سال دارند.

 

بازدار با بیان اینکه ظرفیت تولید ماهی پرورشی در استان بوشهر اکنون 2 هزار تن است خاطر نشان کرد: با طرح‌های هفته دولت ظرفیت تولید ماهی پرورشی به 5 هزار و 500 تن افزایش می‌یابد.

اجرا طرح‌های مشاغل خانگی در عرصه پرورش ماهی در نقاط روستایی

وی سرمایه‌گذاری این طرح‌ها را 370 میلیارد تومان دانست و بیان کرد: طرح‌های مشاغل خانگی در عرصه پرورش ماهی در نقاط روستایی استان آغاز شده است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر از اجرا طرح پرورش ماهی در استخر در شهرستان کنگان خبر داد و خاطر نشان کرد: استخر پرورش ماهی در خانه در بنک و سیراف کنگان اجرایی شده که ظرفیت تولید 10 تن ماهی سی‌باس دارند.

بازدار با اشاره به اجرا طرح پرورش میگو گلخانه‌ای اضافه کرد: طرح پرورش گلخانه‌ای میگو برای نخستین بار در استان بوشهر در روستای گورک شهرستان تنگستان اجرا و نخستین محصول آن برداشت شد.

وی بیان کرد: این طرح به‌منظور ارائه روشی جدید برای پرورش میگو با هدف افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار به‌ویژه در مناطق روستایی اجرا شده است.

برداشت تا 4 برابر در سال از ویژگی طرح پرورش میگو گلخانه‌ای

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر هم ویژگی طرح پرورش میگو گلخانه‌ای را مورد اشاره قرار داد و افزود تولید تحت نظارت دقیق، امکان برداشت تا 4 برابر در سال، ایجاد اشتغال پایدار و درآمد مناسب برای روستاییان از مزایای مهم طرح پرورش میگو متراکم یا گلخانه‌ای است.

علی باستین افزود: با اجرا طرح‌هایی مانند پرورش میگو متراکم، در قالب مشاغل خانگی با سرمایه‌گذاری 200 تا 250 میلیون تومان، درآمد ماهانه حدود 15 میلیون تومان فراهم می‌شود.

وی گفت: یکی از رویکرد‌های دولت و استان، توسعه اشتغال روستایی و خانگی است و طرح پرورش میگو گلخانه‌ای می‌تواند نمونه مناسبی در این زمینه باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر باتأکید بر حمایت از کارآفرینان و طرح‌های مشاغل خانگی روستایی عنوان کرد: اختصاص تسهیلات اشتغال‌زا به‌ویژه از محل تبصره 16 با سود 4 درصد، بازپرداخت 5 ساله و تنفس 6 ماهه در اجرا طرح‌های کارآفرینی و مشاغل خانگی مورد توجه قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید