Iranian Agriculture News Agency

۲۲ کانون یادگیری کشاورزی در استان بوشهر راه‌اندازی می‌شود

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با هدف انتقال دانش، مهارت و تجارب عملی خبرگان کشاورزی، ۲۲ کانون یادگیری کشاورزی در استان بوشهر راه‌اندازی می‌شود.

۲۲ کانون یادگیری کشاورزی در استان بوشهر راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری ایانا در بوشهر، شهریار مرشدی مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر  اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات نظام آموزش و ترویج در فرآیند توسعه کشاورزی دانش بنیان ایجاد کانون‌های یادگیری است.

وی با اشاره به عملیاتی شدن ۲۲ کانون یادگیری در استان بوشهر طی سال جاری بیان کرد: هدف اصلی این کانون‌ها، انتقال دانش، مهارت و تجارب عملی خبرگان کشاورزی به سایر بهره برداران است.

مرشدی افزود: این کانون‌های یادگیری در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین و برنامه‌های وزارت متبوع برای توسعه کشاورزی دانش بنیان در کشور و تأکیدات مقام عالی وزارت با بهره گیری از ظرفیت‌های بی بدیل خبرگان بخش کشاورزی استان ایجاد و در راستای توسعه کشاورزی دانش بنیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان داشت: تعداد کانون‌های یادگیری پیش بینی شده استان در برنامه عملیاتی چند سطحی سال جاری ۲۲ مورد است که انتظار می‌رود این کانون‌ها دقیقاً منطبق با دستورالعمل ابلاغی تشکیل کانون‌های یادگیری توسط شهرستان‌ها طراحی و به مرحله اجرا در آید.

وی گفت: مجری این کانون‌ها، صرفاً از میان برگزیدگان بخش کشاورزی که در یکی از سطوح ملی، استانی و یا شهرستانی موفق به اخذ این عنوان شده و مورد تائید کانون خبرگان کشاورزی استان باشند انتخاب می‌شود.

مرشدی افزود: برای تسهیل در فرایند شناسایی و نظارت بر عملکرد کانون‌های یادگیری در سطح ملی، نسبت به کد گذاری کانون‌های استان بر اساس دستورالعمل ارسالی از دفتر مرکزی اقدام و فهرست نهایی کانون‌های یادگیری دارای کد شناسه استان به شهرستان‌ها ابلاغ گردیده است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: استمرار فعالیت کانون یادگیری در مناطق مختلف کشور، یکی از اهداف کلیدی نظام آموزش و ترویج کشاورزی برای نهادینه سازی فرایند توسعه کشاورزی دانش بنیان است.

تبادل دانش و تجربه حرفه ای

وی اظهار داشت: بر این اساس، توجیه کردن مجریان کانون‌ها برای برنامه‌ریزی، اجرا، مستند سازی و ارائه گزارش‌های ادواری تحت نظارت مرکز جهاد کشاورزی و کارشناس مروج پهنه مربوطه ضروری است و به‌عنوان اولین گام مؤثر در ایجاد کانون‌ها به حساب میاید.

مرشدی گفت: ایجاد کانون‌های یادگیری کشاورزان یکی از مصادیق روش‌های مشارکتی و ترویج (کشاورز به کشاورز) محسوب می‌شود.

 

وی افزود: این روش ترویجی نگاهی مبتنی بر شبکه سازی بین گروه‌های هدف در راستای بهره وری و پایداری منابع تولید و استفاده از دانش بومی و تجارب عملی برگزیدگان بخش کشاورزی و به دنبال استفاده بهینه از ظرفیت نمونه‌ها یا نخبگان بخش کشاورزی به عنوان الگویی در اجرای برنامه‌های ترویجی است.

 

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در حال حاضر توسعه کمی و کیفی کانون‌های یادگیری به عنوان یکی از برنامه‌های محوری مدیریت هماهنگی ترویج جهت تحقق شعار سال در نظر گرفته شده است.

مرشدی اظهار کرد: هر کانون یادگیری مجموعه مشخصی از واحدهای بهره برداری کشاورزی است که واحد اصلی متعلق به فرد نمونه و برگزیده بخش کشاورزی است که توان و تمایل تبادل دانش و تجربه حرفه ای خود را به سایر بهره برداران منتقل می‌کند. سایر واحدها نیز تحت عنوان واحدهای تابعی متعلق به سایر بهره برداران می‌باشند که با واحد کشاورز نمونه در تعامل و تبادل دانش هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید