Iranian Agriculture News Agency

شرایط سخت باعث عدم باردهی در نخل‌های استان بوشهر شده است

معاون تولیدات بهبود گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: شرایط بی آبی، تغییر اقلیم، تغذیه نامناسب و شوری خاک باعث سال آوری (عدم باردهی) نخل‌ها در منطقه سعدآباد شده است.

شرایط سخت باعث عدم باردهی در نخل‌های استان بوشهر شده است

به گزارش خبرگزاری ایانا در بوشهر، کبری توکلی اظهار داشت: خشکسالی‌های پی در پی بیش از یک دهه اخیر و برداشتن و مصرف بی رویه آب به علت توسعه مزارع کشاورزی، استفاده از روش‌های سنتی آبیاری و توسعه صنایع آب بر، باعث شده تا به گفته مسئولان آب استان بوشهر بیشتر منابع آبی و سفره‌های زیر زمینی دشت‌های این استان بشدت کاهش یابد طوری که از سوی وزارت نیرو ممنوعه اعلام شده است.

معاون تولیدات بهبود گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: آب بسیاری از دشت‌های این استان نیز شور شده و سطح سفره‌های زیر زمینی آب، ده‌ها متر پایین رفته است، دشت هیدرولوژیک شبانکاره- دالکی که منابع آبی بیشتر سطوح نخل‌های دشتستان است جز دشت‌های بحرانی است.

وی خاطر نشان کرد: این شرایط بی آبی، تغیر اقلیم، تغذیه نامناسب و شوری خاک باعث سال آوری (عدم باردهی) نخل‌ها در سطح حدود ۲۰۰ هکتار در منطقه سعدآباد شده است که راهکار این مهم، لزوم تسریع در اصلاح شیوه آبیاری نخل‌ها را که یکی از پروژه‌های محوری در زمینه طرح تحول کشاورزی دشتستان است دو چندان کرده است.

معاون تولیدات بهبود گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: اجرای این پروژه در سطح دو هزار و ۴۰۰ هکتار نخلستان در بخش سعدآباد نیز با صرفه جویی ۱۵ میلیون متر مکعب آب و امکان کشت گونه‌های جدید خرما افزایش کمی و کیفی محصول را در منطقه میسر خواهد کرد که تا کنون پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در مجموع در بخش اصلاح شیوه آبیاری را داشته است.

وی گفت: در صورت عدم رفع مشکل بی آبی با توجه به تولید سالانه ۳۵ هزار تن خرما در منطقه سعدآباد که یکی از قطب‌های مهم کشاورزی بویژه تولید خرما است را دچار افت شدید محصول در سال‌های آینده خواهد کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید