Iranian Agriculture News Agency

۱۳ درصد از اراضی استان بوشهر، کشاورزی است

ایران از نظر جغرافیایی در منطقه خشک و نیمه خشک کره زمین قرار گرفته است و بروز پدیده خشکسالی در سرزمین ما، دارای پیشینه‌ای تاریخی است که به اقلیم فلات ایران بازمی‌گردد. البته در چند دهه گذشته، تغییرات اقلیمی به تشدید خشکسالی در ایران دامن زده و این مساله در کنار سوء مدیریت منابع آبی، کشورمان را بیش از پیش با بحران آب مواجه کرده است؛ بنابراین در شرایط کنونی ما باید بیش از پیش به مدیریت مصرف منابع آبی کشور به‌خصوص در بخش کشاورزی توجه کنیم.

۱۳ درصد از اراضی استان بوشهر، کشاورزی است

به گزارش خبرگزاری ایانا در بوشهر، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهراظهار کرد: کاهش‌های بارندگی و پراکنش بارندگی تغییر اقلیم به واسطه افزایش و کاهش نامناسب دما که خشکسالی‌های اخیر استان را به وجود آورده باعث کاهش آب‌های زیرزمینی و رواناب‌ها در استان شده است که کمبود شدید منابع آبی باعث فرسایش خاک خواهد شد و علاوه بر کاهش محصولات کشاورزی معضلات آلودگی هوا و... را هم به دنبال خواهد داشت.

کبری توکلی در خصوص میزان اراضی سطح کشت استان بوشهر اذعان کرد: سطح زیر کشت زراعی در استان بوشهر، ۱۵۲ هزار هکتار است که تولید یک میلیارد و ۱۶۳ هزار تنی تنی دارد و سطح زیر کشت باغی استان بوشهر به ۳۸ هزار هکتار می‌رسد که از این مقدار، ۲۰۴ هزار تن برداشت و تولید محصول داریم.

این مقام مسئول تصریح کرد: بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان دشتستان و بعد از آن شهرستان دشتی است که در این بین بیشترین محصول زیر کشت در استان بوشهر، گندم و بعد از آن گوجه‌فرنگی است و در میان محصولات باغی، بیشترین محصول مربوط به نخیلات است.

وی عنوان کرد: استان بوشهر ۳۱۳ هزار هکتار اراضی زیر کشت دارد و این یعنی ۱۳ درصد از کل اراضی استان بوشهر را زمین‌های کشاورزی در بر گرفته است؛ اما به واسطه خشکسالی‌های اخیر، ۱۹۹ هزار هکتار اراضی تحت کشت هستند و این در حالی است که سالانه سطوح زیر کشت در حال کاهش است.

توکلی اضافه کرد: تعداد شاغلین زراعی استان بوشهر ۶۸۶۸ نفر، شاغلین باغی ۹۴۶۰ نفر، شاغلین دامی ۷۸۵۰ نفر، شاغلین شیلات ۹۰۲۷ نفر و شاغلین صنایع کشاورزی ۴۱۵۳ نفر است که این جمعیت نیازمند توجه ویژه‌تر و در عین حال همکاری بهتر و بیشتری با جهاد کشاورزی و نهادهای کشاورزی برای بهبود مشکلات کشاورزی و آبی در استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: محدودیت آب اثرات مستقیم بر تولید بخش کشاورزی دارد که مهمترین اقدام برای برون رفت از وضعیت موجود این است که کشاورزان و باغداران محدودیت کشت را جدی بگیرند و استفاده از برنامه‌های جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری را در اولویت خود قرار دهند.

کبری توکلی ادامه داد: باید از محصولات کم آب بر استفاده شود و تغییر سیستم آبیاری سنتی به سیستم آبیاری تحت فشار که در استان بوشهر بیشترین اجرای سیستم را از سال‌های قبل داشته است، مورد استفاده بهینه قرار گیرد و در کشت محصولات زراعی و فصلی از گیاهان شور پسند و کم آب بر استفاده و تنوع زراعی و اصول زراعی به همت کشاورزان جدی گرفته شود.

این مقام مسئول ضمن هشدار در خصوص وضعیت فعلی کشاورزی در استان، عنوان کرد: بیشتر کشاورزان از الگوی کشت مشخصی استفاده نمی‌کنند و و الگوی تک کشتی دارند و تنوع زراعی را کمتر رعایت می‌کنند. و، چون سال‌ها بدون در نظر گرفتن منابع موجود به مزیت نسبی خود پرداخته‌اند، در شرایط موجود با کاهش شدید آب چاه‌ها و شور شدن اراضی روبه‌رو شده‌اند؛ تا حدی که کشت آبی به کشت دیم و کشت دیم به شوره‌زارها تبدیل شده است.

وی گفت: تاریخ کشت از آنجا که هر محصول اثراتی در کاهش مصرف آب و محصول تولیدی می‌گذارد، بسیار حائز اهمیت است و در عین حال مکانیزاسیون در تولید نیز دارای اهمیت ویژه می‌باشد که در شرایط موجود و تا قبل از خشک شدن تمامی چاه‌ها، بایستی با همراهی کشاورزان، جهاد کشاورزی و دیگر سازمان‌های دولتی، الگوی کشت در استان بوشهر جهت بهره‌وری در بخش کشاورزی و آب منطقه تغییر پیدا کند.

کبری توکلی بیان کرد: بارش کم و پدیده خشکسالی در استان بوشهر سالانه باعث محدودیت‌هایی بیشتری برای کشاورزی می‌شود لذا در صورت نبود مدیریت صحیح منابع آب‌های زیر زمینی، اراضی کشاورزی در کشت آبی به دیم و دیم زارها به شوره زار تبدیل خواهد شد؛ لذا از کشاورزان محترم استدعا داریم با برنامه کشت جهت بهبود وضعیت در آینده با مدیریت جهاد کشاورزی و سازمان آب منطقه‌ای همکاری لازم به‌عمل آورند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید