Iranian Agriculture News Agency

«زنگ زرد» در گندم‌زارهای بوشهر به صدا درآمد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در حال حاضر به دلیل فراهم بودن شرایط مناسب دمایی و رطوبتی امکان طغیان زنگ زرد گندم در گندم‌زارهای این استان وجود دارد.

«زنگ زرد» در گندم‌زارهای بوشهر به صدا درآمد

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، نوذر منفرد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر  اظهار کرد: در سال زراعی جاری بیش از ۸۸ هزار هکتار اراضی به صورت کشت دیم و ۱۵ هزار و ۴۵۰ هکتار کشت آبی گندم در استان بوشهر انجام گرفته است و پیش‌بینی می‌شود ۱۰۰ هزار تن گندم از این اراضی برداشت شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل فراهم بودن شرایط مناسب دمایی و رطوبتی امکان طغیان زنگ زرد گندم در مزارع آبی و دیم استان بوشهر وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: زنگ زرد گندم یکی از بیماری های بسیار خطرناک گندم است که با کاهش کمیت و کیفیت گندم تولیدی می تواند خسارت جبران‌ ناپذیری را در مراحل انتهایی رشد گندم به مزارع گندم و جو وارد کند.

منفرد افزود: این بیماری در شرایط مرطوب، سرد و بارانی به سرعت شایع شده و با جریان هوا تا مسافت های دور منتشر می شود. در شرایط فعلی هرچند نقشه های هواشناسی احتمال بارندگی را نشان نمی‌دهد اما با توجه به اینکه گندمکاران به خصوص تولید کنندگان گندم آبی تا زمان رسیدن فصل برداشت فرصت یک یا 2 بار آبیاری دیگر را دارند نسبت به شیوع بیماری زنگ زرد در مزارع خود مراقبت کنند.

وی عنوان کرد: تراکم بالای گندم در واحد سطح، کمبود تزریق کود پتاسه و استفاده بیش از اندازه از کود اوره می‌تواند زمینه‌ساز حضور "زنگ زرد" باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اعلام کرد که زنگ زرد اجازه نمی‌دهد که گندم وزن بگیرد و در نتیجه کیفیت آرد این نوع گندم هم کاهش می‌یابد.

منفرد تصریح کرد: به محض مشاهده اولین نشانه‌های آلودگی ضمن انعکاس موضوع به مراکز جهاد کشاورزی طبق توصیه کارشناسان حفظ نباتات نسبت به مبارزه در کانون‌های آلودگی با استفاده از سموم قارچ‌کش مناسب اقدام لازم به عمل آید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید