Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از آناتولی:

کاشت 49 میلیون نهال در عربستان تا سال 2030

عربستان سعودی اجرای دو طرح را برای کاشت 49 میلیون درخت میوه و لیمو با آب تجدیدپذیر درراستای اجرای طرح سبز آغاز کرد.

کاشت 49 میلیون نهال در عربستان تا سال 2030

به گزارش ایانا به نقل از آناتولی، وزارت محیط زیست، آب و کشاورزی عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که اجرای مرحله اول دو طرح کاشت 45 میلیون درخت میوه و کاشت 4 میلیون درخت لیمو تا سال 2030 با آب تجدیدپذیر (آب شیرین شده دریا و آب تصفیه شده) را آغاز کرده است.

این وزارتخانه اشاره کرد که این دو طرح کشاورزی در قالب ابتکار سبز عربستان سعودی با شعار «از جاه طلبی تا عمل» با همکاری بخش خصوصی و صندوق توسعه کشاورزی این کشور انجام می‌شود.

در این بیانیه آمده است که این وزارتخانه کارگاهی را در مقر خود در ریاض با هدف تدوین معیارها و شرایط انتخاب مکان‌های نهالستان‌ها و جنگل‌کاری برای دستیابی به اهداف این دو طرح برگزار کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: 45 میلیون اصله درخت میوه در مناطق مکه مکرمه، عسیر، الباحه و جازان کاشته می‌شود و همچنین 4 میلیون اصله درخت لیموترش با آب تجدیدپذیر در مناطق ریاض، الشرقیه، مکه مکرمه، نجران، قصیم، مدینه منوره، الباحه، عسیر و جازان کاشته می شود.

بر اساس این بیانیه، انتظار می‌رود که این دو طرح، بیش از نیمی از واردات میوه‌های عربستان را کاهش دهد و افزایش فضای سبز را برای کمک به کاهش انتشار کربن در راستای دستیابی به اهداف چشم‌انداز 2030 عربستان تأمین کند.

در مارس 2021، عربستان ابتکار سبز را برای بهبود کیفیت زندگی از طریق افزایش اتکا به انرژی پاک، خنثی کردن اثرات نفت و حفاظت از محیط زیست اعلام کرد که هدف آن کاهش انتشار کربن به میزان 278 میلیون تن در سال تا سال 2030، افزایش پوشش گیاهی، مبارزه با آلودگی و تخریب زمین و حفظ حیات دریایی است.

در اکتبر همان سال بن سلمان، راه‌اندازی اولین بسته این طرح را با سرمایه‌گذاری بالغ بر 700 میلیارد ریال عربستان (186.9 میلیارد دلار) اعلام کرد که شامل کاشت بیش از 450 میلیون درخت می‌شود.

این طرح شامل تعدادی ابتکار است که برجسته‌ترین آنها کاشت 10 میلیارد درخت در داخل عربستان سعودی طی دهه‌های آینده است که معادل احیای حدود 40 میلیون هکتار از اراضی تخریب شده است. در صورت عملی شدن این طرح سطح تحت پوشش گیاهی در این کشور به 12 برابر افزایش می‌یابد که 4 درصد از اهداف ابتکار جهانی برای کاهش تخریب زمین‌ها و زیستگاه‌های وحشی و 1 درصد از هدف جهانی برای کاشت یک تریلیون درخت را محقق می‌کند.

ترجمه از محسن حدادی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید