Iranian Agriculture News Agency

جبهه متحد نمایندگان مجلس و مدیریت تعاون روستایی در مقابل کارشکنی‌های مشکوک

شلیک طرح خرید توافقی به قلب اردوگاه دلالان زعفران/ نمایندگان حمایت می‌کنند؛ تعاون روستایی ایستادگی

دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مناطق در حال اجرای طرح و همچنین رئیس سازمان تعاون روستایی ایران در پاسخ به پرسش‌های خبرگزاری ایانا، کمیت و کیفیت اجرای طرح خرید توافقی زعفران و بررسی درستی و نادرستی آن را به بحث گذاشتند.

شلیک طرح خرید توافقی به قلب اردوگاه دلالان زعفران/ نمایندگان حمایت می‌کنند؛ تعاون روستایی ایستادگی

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - علیرضا صفاخو:

یکی از طرح‌هایی که سازمان تعاون روستایی از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی آغاز کرده، طرح خرید توافقی زعفران بوده که از ابتدای آبان‌ماه سال جاری آغاز شده و هم‌اکنون نیز در جریان است. طرحی که باعث شده تا بر خلاف ادعای حسینی، عضو شورای ملی زعفران که در گفت‌وگویی چندباره با یکی از رسانه‌ها، مدعی سوءاستفاده دلالان از طرح خرید توافقی شده است؛ دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مناطق در حال اجرای طرح و همچنین رئیس سازمان تعاون روستایی ایران در پاسخ به پرسش‌های خبرگزاری ایانا که پیگیر کمیت و کیفیت اجرای طرح و بررسی درستی و نادرستی اجرای آن شده است، نقطه نظرات خود را به صراحت در میان گذاشتند. اینکه سه مصاحبه‌شونده در این گزارش، چه نقطه نظراتی را مطرح کرده‌اند را می‌توانید در گزارش ذیل بخوانید:

حمید بنایی، نماینده مردم گناباد و بجستان و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مقام وکالت موکلان خود در آن حوزه انتخابیه که رزق و روزی کشاورزان آنجا متمرکز به محصول زعفران است، امروز در گفت‌وگو با ایانا، ضمن اظهار خشنودی از اجرای طرح خرید توافقی زعفران گفت: اگرچه این طرح در میان زعفران‌کاران گناباد با اقبال کمتری به نسبت سایر مناطق از جمله کشاورزان تربیت حیدریه روبه‌رو شده است، اما نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که برای ایجاد ثبات در بازار و جلوگیری از جولان دلالانی که چشم به بی‌ثباتی در بازار این محصول مهم ملی دوخته‌اند، آرام‌بخش خوبی بود.

وی در عین رد نکردن وجود برخی کاستی‌ها در اجرای این طرح در سال نخست اجرا افزود: اما تردیدی نیست که اگر سازمان تعاون روستایی به اجرای این طرح همت نمی‌گماشت، امروز وضع بازار زعفران بسیار بد و آشفته می‌شد.

بنایی در ادامه با یادآوری اهمیت اجرایی کردن طرح‌های روی زمین مانده‌ای مانند "سند ملی زعفران" اظهار کرد: البته دفاع اینجانب از ادامه طرح خرید توافقی زعفران، به معنای اهمیت آسیب‌شناسی کارشناسی و دور از جنجال‌سازی‌های معنا دار در برخی رسانه‌ها برای متوقف کردن این طرح نیست.

این نماینده مجلس درباره ریشه آغاز تحرکات برخی از مخالفان اجرای طرح، تعبیر خود را چنین توصیف کرد: به گمان اینجانب، دلالان زعفران بعد از کاهش شتاب خرید، دست به کار شده‌اند تا از این کلاه نمدی برای خود بدوزند.

وی با بیان اینکه با توجه به جایگاه خاص ایران در تولید زعفران واجب است تا وزارت جهاد کشاورزی با توسعه طرح‌های حمایتی از قبیل طرح خرید توافقی و همچنین پیگیری سند ملی زعفران دست دلالان را به‌صورت اساسی قطع کند، یادآور شد: اجرای خرید توافقی خواسته کشاورزان و نمایندگان مجلس است و از بابت ادامه اجرای طرح، باید ممنون وزارت جهاد کشاورزی هم بود.


خواب آشفته دلالان زعفران از ایستادگی در اجرای طرح خرید توافقی

سعید باستانی، نماینده مردم زاوه و تربت حیدریه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی نیز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از اجرای این طرح حمایت کرد.

وی در این گفت‌وگو تأکید کرد: از سویی خرید توافقی زعفران جزو وظایف وزارت جهاد کشاورزی است و از سوی دیگر زعفران ازجمله اقلام پنج‌گانه صادراتی است که تعاون روستایی از سازمان‌های زیرمجموعه جهاد کشاورزی با هدف حمایت از این کالای استراتژیک ارزآور به حمایت از ادامه تولید آن مبادرت می‌ورزد؛ اگرچه این امر هم دور از انتظار نبوده و نیست که دلالان این محصول به‌دلیل کاهش تأثیرگذاری نقش آن‌تأثیرها در بازار زعفران، با لطایف‌الحیلی به‌دنبال بهانه تراشی برای متوقف کردن آن هستند.

باستانی درباره پشت پرده فعالیت‌های این دست از دلالان نیز گفت: مکانیسم فعالیت آن‌ها این‌گونه است که دلالان با پول اسپانیایی‌ها مبادرت به خرید زعفران کشاورزان به‌صورت فله‌ای و با قیمت نازل مدنظر خود می‌کنند تا بابت دریافت حق‌العمل‌کاری نامشروع خود از این جریان، به نیابت از شرکت‌های اسپانیایی سهم ایران را در بازار جهانی مخدوش و به کشاورزان جفا کنند.

وی در عین پذیرش وجود برخی کاستی‌ها و نواقص در اجرای طرح، آن را در سال نخست اجرا کاملاً طبیعی و در عین حال قابل مرتفع کردن در سال‌های پیش رو دانست.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با اشاره به خرید 60 تن زعفران به‌صورت توافقی از 300 تن محصول تولیدی بیان کرد: دلالان زعفران در حالی از این امر آشفته شده‌اند و با توسل جستن به برخی رسانه‌ها برای طرح ادعاهای بی‌پایه و اساس پیگیر زمینه‌سازی برای لغو اجرای این طرح هستند که تنها یک پنجم تولید از این طریق خریداری شده است و به نوعی ادعایی برای انحصاری کردن هم نمی‌توانند داشته باشند.

باستانی با اشاره به اینکه ناراحتی و خشم پشت صحنه دلالان بازار زعفران به‌دلیل خدشه وارد شدن به میزان کیسه اندوخته شده آن‌ها برای حق‌العمل این امر قابل درک است، اما تأکید کرد: با این وجود، نمایندگان مردم منطقه در مجلس و مدیران وزارت جهاد کشاورزی، در مقابل این قبیل شیطنت‌ها ایستادگی و پایداری خواهند کرد.

وی درباره صحبت‌های همکارش (نماینده گناباد) اظهار کرد: اجرایی کردن سند ملی زعفران مستلزم ردیف بودجه است، اما از آنجا که بخش خصوصی نیز منعی برای همکاری در ایجاد یا تکمیل زنجیره ارزش قائل نیست، لذا باید با تسهیل مسیر مشارکت و همکاری تمام عوامل تولید اعم از کشاورز، کارگر، سرمایه‌گذار صنایع تبدیلی و اصناف زمینه کسب ارزش افزوده لازم برای این محصول ارزشمند ملی را فراهم کرد. امری که به گفته این نماینده مجلس با منافع دلالان منافات دارد و از هر ترفندی برای اخلال در تلاش‌های وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق سریع‌تر زنجیره تولید دریغ نخواهند کرد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


پیگیر ایرانی کردن بورس جهانی زعفران هستیم

علی اوسط‌هاشمی، رئیس سازمان تعاون روستایی ایران نیز که طی روزهای گذشته از مزارع زعفران تربت حیدریه بازدید داشته است، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، با تأکید بر اهمیت محصول استراتژیک و صادرات محور زعفران گفت: با توجه به این جایگاه هیچ ایرانی میهن دوستی نباید بگذارد حراج منطقه‌ای یا جهانی روی زعفران ایران سایه اندازد؛ کمااینکه تاکنون جایگاه زعفران ایران از حیث سهم تولید به حق و سهم خود در جهان نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه هوچی گران امروز خود در ایجاد این مسیر شکننده و پرسنگلاخ نقش پررنگ داشته‌اند، خاطرنشان ساخت: نگاهی به نسبت یک به 100 تولید این محصول در ایران و زعفران گویای انگیزه‌های به حراج گذاشتن این ثروت ملی است که 85 درصد تولید جهانی آن در ایران انجام می‌شود.

رئیس سازمان تعاون روستایی ایران که پس از انتصاب به این سمت عزم خود را جهت بریدن دست دلالان راسخ کرده است، با طرح این پرسش که باید با اندکی انصاف و تأمل دید چه کسانی با جوسازی در فضای افکار عمومی و حتی کشاورزان و خانواده‌های آن‌ها در پی حراج کردن حق و دسترنج زعفران‌کاران هستند، عنوان کرد: "لازم است از طریق همین مصاحبه و رسانه مرجع بخش کشاورزی اعلام کنم اراده امروز ما این است که برای آنچه محصول جهانی است باید فکر و تدبیر جهانی نیز اتخاذ کرد و هرگونه حرکات مذبوحانه تضعیف‌کننده مردود و محکوم است. در واقع به باور ما قضاوت درستی و نادرستی ادامه طرح خرید توافقی ارزیابی و داوری خود کشاورزان است، نه بازیگران صحنه‌های بازار منطقه‌ای و جهانی که حقوق تولیدکننده را نادیده می‌انگارند؛ نکته‌ای که خوشبختانه تا دیروز از قول کشاورزان جز تأیید ادامه اجرای طرح ارزیابی مخالفی از آن‌ها مبنی بر توقف اجرای آن نشنیدم."

اوسط‌هاشمی با تأکید قاطع مبنی بر ادامه‌دار بودن طرح خرید توافقی اضافه کرد: در حال حاضر هیچ‌گونه مشکلی برای تأمین اعتبار ادامه اجرای طرح نداریم و در ادامه برنامه‌های در دستور کار خود، پیگیر ایرانی کردن بورس جهانی زعفران هستیم تا هر کشور، اعتبار آن را از زعفران ایران بگیرد. ضمن اینکه صنعتی کردن تمام فرآیند تولید زعفران نیز در اولویت‌های دیگر سازمان تعاون روستایی است.

وی در بخشی از اظهارات خود به قدری از تلاش‌های دلالان برای تخطئه اجرای طرح خرید توافقی متأسف و گلایه‌مند بود که جملاتش را در گفت‌وگو با ایانا با گفتن این متن به پایان برد که امروز رکورد خرید توافقی زعفران به‌گونه‌ای شکسته شده است که اگر قابل ثبت در کتاب ثبت رکوردهای جهانی (گینس) باشد، باید به کوری چشم مخالفان تولید ملی و اقتصاد مقاومتی اعلام کرد که امروز چنین امری محقق شده است./

S-961021-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید