Iranian Agriculture News Agency

فروش گندم تولید داخل از طریق بورس کالای ایران در سال آینده

از سال آینده گندم تولید داخل از طریق تابلوی بورس کالا به فروش خواهد رسید.به این ترتیب ابتدا کارخانه‌های تولیدکننده آرد، گندم مورد نیاز خود را از طریق بورس کالا تهیه کرده و سپس مابه التفاوت رقم پرداخت شده به کشاورزان و نرخ رسمی توسط دولت به کشاورزان پرداخت خواهد شد .

فروش گندم تولید داخل از طریق بورس کالای ایران در سال آینده


یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از سال آینده گندم تولید داخل از طریق تابلوی بورس کالا به فروش خواهد رسید.به این ترتیب ابتدا کارخانه‌های تولیدکننده آرد، گندم مورد نیاز خود را از طریق بورس کالا تهیه کرده و سپس مابه التفاوت رقم پرداخت شده به کشاورزان و نرخ رسمی توسط دولت به کشاورزان پرداخت خواهد شد بنابراین تغییر در سناریوی خرید گندم از خرید تضمینی به قیمت تضمینی بر اساس مطالعات کارشناسی و قانون افزایش بهره‌وری انجام خواهد شد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، وی با اشاره به این نکته که «طرح فروش محصولات کشاورزی از طریق بورس کالا در مورد دو محصول جو و ذرت در سه سال اخیر اجرا شده است» گفت: با توجه به موفقیت در اجرای این طرح در مورد دو محصول جو و ذرت، این‌گونه به نظر می‌رسد که اجرای آن در مورد گندم بدون مشکل خاصی انجام پذیرد. ضمن اینکه پیش‌بینی‌های لازم برای مقابله با مخاطرات پیش روی اجرای این طرح انجام شده است.معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: اجرای این طرح منجر به شفافیت در خرید و فروش، افزایش سرعت در پرداخت به کشاورزان، ورود بخش خصوصی به لجستیک بازار گندم و در نتیجه بهبود کیفیت گندم خواهد شد. البته طبق قانون دولت مکلف به خرید گندم از کشاورزان است؛ بنابراین در صورت عدم فروش محصول در تابلوی بورس دولت به تکلیف قانونی خود در این مورد عمل خواهد کرد. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: طی سال جاری حدود ٨ میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و تاکنون ۷۶ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۴۰ هزار تن گندم صادراتی فروش رفته است، تصریح کرد: از این میزان ۳۰۰ هزار تن به مشتقات تبدیل و در ۶ ماه نخست سال جاری صادر شده است.سیف با ابراز تاسف از اینکه دوران طلایی حمایت از تولید در دولت نهم و دهم از بین رفته است، افزود: در دولت نهم و دهم که گندم با قیمت ۴۳۰ دلار خریداری می‌شد به تولید داخل توجهی نشد، این در حالی است که توجه به این حوزه در دولت یازدهم و دوازدهم در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت تحت شدیدترین فشار‌ها قرار دارد و قیمت جهانی گندم ۲۴۰ دلار است.وی تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار تنی شکر در سال قبل و پیش‌بینی تولید یک میلیون و ۹۰۰ هزار تنی این محصول در سال جاری را نشانه تلاش بی وقفه و توجه دولت به تولید دانست و نقش رسانه‌ها را برای آگاهی بخشی به مردم موثر توصیف کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید