Iranian Agriculture News Agency

خودکفایی بازار داخلی و امنیت غذایی، الویت های بخش کشاورزی ازبکستان/ برنامه های توسعه کشاورزی در دستور کار قرار گرفت/ هدف ازبکستان،رشد 16.4 درصد تا سال 2020 است

یک مرکز اقتصادی در ازبکستان اعلام کرد که خودکفایی بازار داخلی و امنیت غذایی، الویت های بخش کشاورزی اند.

خودکفایی بازار داخلی و امنیت غذایی، الویت های بخش کشاورزی ازبکستان/ برنامه های توسعه کشاورزی در دستور کار قرار گرفت/ هدف ازبکستان،رشد 16.4 درصد تا سال 2020 است

یک مرکز اقتصادی در ازبکستان اعلام کرد که خودکفایی بازار داخلی و امنیت غذایی، الویت های بخش کشاورزی اند.

به گزارش سایت پودروبنو ازبک (podrobno.uz) ؛ شافکات میرزیویف (Shavkat Mirziyoyev) ، رئیس جمهور ازبکستان، به دولت دستور داده است که تعدادی از برنامه های اصلی توسعه بخش کشاورزی در ماه های آینده را گسترش دهد.

هیات دولت انتظار دارد که تا نیمه ماه دسامبر امسال، مقررات و اقدامات قانونی با هدف توسعه بیشتر دامپروری، مرغداری، شیلات، تولید میوه ها و سبزیجات، زنبورداری و دیگر حوزه های مهم کشاورزی آماده شود و اقدامات هماهنگ کننده با مزارع در این زمینه ها و افزایش بهره وری آنها صورت گیرد.

همچنین، دولت برنامه اقدامات جامعی در زمینه اجرای گسترده زیرساخت های بازار، ابداعات، دستیابی های علمی و فنّاوری های ارتباطات و اطلاعات پیشرفته را ارائه می دهد. هدف اصلی، افزایش بهره وری و سودآوری کشاورزی؛ به ویژه در بخش مکانیزاسیون جمع آوری پنبه و بهبود بیشتر روابط کاری در این حوزه است.

تضمین امنیت غذایی موضوع مهم دیگر است. در این زمینه، رئیس دولت، به هیئت وزیران دستور داده است که برنامه جامع اقدامات تضمین امنیت غذایی کشور را تا سال 2020 گسترش دهند.

اقتصاد ازبکستان به شدت به تولیدات کشاورزی وابسته است. سال گذشته، حجم تولیدات ناخالص کشاورزی این کشور به 47.4 میلیارد سُم (واحد پول رایج ازبکستان) رسید. از ابتدای ماه ژانویه امسال، تعداد مزارع بزرگ و عملیاتی به 132هزار و مزارع خانوادگی به 4.7 میلیون افزایش یافته است.

در سال گذشته و در مجموع، 8.2 میلیون تن غلات؛ 2.9 میلیون تن سیب زمینی؛ 11.2 میلیون تن سبزیجات؛ بیش از 3 میلون تن میوه ها و توت ها؛ 1.7 میلیون تن انواع انگور؛ 2 میلیون تن انواع طالبی؛ و 2.9 میلیون تن پنبه خام در این کشور تولید شد.

با توجه به مخاطرات ناشی از یک محصول اقتصادی و همچنین ملاحظات امنیت غذایی جمعیت، ازبکستان در تلاش است در حالی که تولید پنبه کاهش می یابد، سایر تولیدات کشاورزی خود را متنوع سازد. این کشور آسیای مرکزی تمایل دارد که تولید و تدارکات عمومی پنبه خام خود را تا سال 2020 تا 3 میلیون تن کاهش دهد.

بنابراین؛ هدف ازبکستان، با توجه به بهینه سازی زمین و معرفی فنّاوری های پیشرفته کشاورزی، افزایش تولید غلات تا 8.5 میلیون تن با نرخ رشد 16.4 درصد تا سال 2020 است. علاوه بر این، آنان برنامه ریزی کرده اند که تولید سیب زمینی 35 درصد، سایر سبزیجات 30 درصد، میوه ها و انگورها 21.5 درصد، گوشت تا 26.2 درصد، شیر تا 47.3 درصد، تخم مرغ 74.5 درصد و ماهی 2.5 برابر شود.

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید