Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتاق ایران در دیدار با رئیس بیمه سسه اسپانیا:

اسپانیا می‌تواند در توسعه صنایع کوچک و متوسط ایران مشارکت کند

هیات 30 نفره اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که به سرپرستی غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، به مادرید اسپانیا سفر کرده است در ادامه سفر با مسئولان آژانس بیمه صادراتی سسه (CESCE) اسپانیا دیدار و گفت‌وگو کردند.

اسپانیا می‌تواند در توسعه صنایع کوچک و متوسط ایران مشارکت کند

هیات 30 نفره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که به سرپرستی غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، به مادرید اسپانیا سفر کرده است با رئیس آژانس بیمه صادراتی این کشور دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) از اتاق ایران، در این سفر فعالان حوزه گردشگری، راه‌آهن و صنایع ریلی، صنایع غذایی و کشاورزی، انرژی‌های تجدید پذیر، پتروشیمی، صنایع دارویی و پزشکی، بانک و بیمه، صنایع خودرو و قطعه‌سازی و ماشین‌آلات صنعتی حضور دارند.

اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران، در دومین جلسه با مقامات اسپانیایی، با خایمه گارسیا لگاز پونسه، رئیس آژانس بیمه صادراتی سسه (CESCE) اسپانیا دیدار کردند. این شرکت، مدیریت بیمه صادراتی را از طرف دولت اسپانیا بر عهده دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست گفت: در شرایط جدید دولت ایران موضوع افزایش فعالیت‌های تجاری با کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای اروپایی را در دستور کار قرارداده و این مسئله باعث شده، بخش خصوصی ایران نیز در این مسیر وارد شود.

غلامحسین شافعی افزود: هم تمایل سیاسی دولت و هم تمایل بخش خصوصی ایران، آغازگر فصل جدیدی برای توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای اروپایی و به‌ویژه اسپانیا باز کرده است. امیدواریم با پیگیری مسئولان و فعالان اقتصادی ایران و اسپانیا، گام‌های مؤثری در مسیر بهبود روابط اقتصاد برداشته شود.

شافعی تصریح کرد: در شرایط جدید، کشور اسپانیا به لحاظ حضور در اروپا و همکاری با کشورهای آفریقایی، می‌تواند شاهراه آغاز فعالیت سه‌جانبه‌ای بین ایران، اروپا و آفریقا باشد. این مسئله می‌تواند مزیت خوبی در ارتباط ما و فعالان اقتصادی اسپانیا باشد.

او تأکید کرد: اینکه شرکت‌های اسپانیایی حتی در شرایط تحریم نیز روابط خود را با شرکای ایرانی حفظ کردند برای بخش خصوصی ایران مسئله مهمی است. ما به‌عنوان شرکای تجاری که دوستی و نزدیکی دو کشور را شاهد بوده‌ایم، هنوز نیز توسعه همکاری‌ها با اسپانیا را جزو اولویت‌های خود می‌دانیم.

رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه ایران در کل منطقه خاورمیانه باثبات‌ترین و کم ریسکترین کشور برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، گفت: باوجود اعمال تحریم‌های ناعادلانه اقتصادی علیه ایران، ما کشوری هستیم که در سطح جهانی کمترین بدهی را داریم در شرایط سختی که داشته‌ایم، اکثر معوقات خود را با اسپانیا تسویه کرده‌ایم.

شافعی ادامه داد: در شرایط جدید نیز که پس از موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایجاد شده، فرصت‌های خوبی برای همکاری‌های اقتصادی به‌ویژه در حوزه توسعه صنعت نفت و گاز فراهم آمده است.

به گفته او، بر اساس سوابق همکاری‌های قبلی، می‌توان امیدوار بود که در شرایط مساعد امروز نیز همکاری‌های تازه‌ای بین ایران و اسپانیا شکل بگیرد.

رئیس اتاق ایران افزود: وضعیت جغرافیایی ایران به‌گونه‌ای است که توسعه صنعت حمل‌ونقل، به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی، به یکی از برنامه‌های جدی دولت تبدیل شده ضمن اینکه توسعه صنایع کوچک و متوسط نیز از سیاست‌های دولت ایران است. با توجه به تنوع صنایع اسپانیا، می‌توان به همکاری دو کشور در این حوزه‌ها امیدوار بود.

شافعی ادامه داد: توسعه صنایع کوچک و متوسط و توسعه حمل‌ونقل ریلی ازجمله اولویت‌های دولت ایران است که با توجه به توانمندی‌های اسپانیا، زمینه مناسبی برای همکاری دو کشور فراهم می‌آورد.

شافعی همچنین خدمات فنی‌ و مهندسی در حوزه صنعت خودرو، کشاورزی و گردشگری را ازجمله زمینه‌های مساعد برای همکاری دو کشور عنوان کرد.

او تصریح کرد: مشکل جدی ما در حال حاضر بحث روابط بانکی و بیمه‌ای با اسپانیاست؛ درحالی‌که انگلیس، آلمان و ایتالیا روابط بانکی خوبی با ایران دارند، بانک‌های بزرگ اسپانیا هنوز برای تجدید روابط پا پیش نگذاشته‌اند و این مانع بزرگی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی دو کشور محسوب می‌شود.

او افزود: در دو سال گذشته مقامات سیاسی و اقتصادی دو کشور ملاقات‌هایی با یکدیگر داشته‌اند و عزم جدی برای برقراری روابط دارند ما هم به‌عنوان بخش خصوصی همگام با دولت‌های خود می‌توانیم اقدامات مشابهی برای توسعه روابط تجاری انجام دهیم.

رئیس اتاق ایران با اشاره به امضای قرارداد ایران با توتال و ایرباس، اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌های اروپایی همکاری خود را با ایران آغاز کرده‌اند و ما امیدواریم که اسپانیا نیز به‌عنوان شریک تجاری قدیمی ما همکاری گسترده‌تری را با ایران داشته باشد.

شافعی ادامه داد: آقای فدایی فرد، سفیر ایران در اسپانیا توصیه کرد که شرایط برای گفت‌وگوهای بیشتر مهیاست و ما امیدواریم که این سفر به‌عنوان آغاز فصل جدید در روابط اقتصادی دو کشور باشد؛ حدود 200 میلیارد دلار پروژه در ایران داریم و امیدواریم سهم خوبی از این طرح‌ها به اسپانیا برسد.

یک تریلیون دلار، ظرفیت سرمایه‌گذاری در ایران

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز در ادامه این نشست ابراز امیدواری کرد بعد از اتفاقاتی که در شرایط فعلی در حال رخ دادن است و عزم عمومی دولت و بخش خصوصی برای توسعه روابط اقتصادی ایجاد شده، بتوانیم روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی را تصحیح کنیم و همکاری‌های خود با شرکای تجاری قدیمی را گسترش دهیم.

کاشفی تصریح کرد: در دوران جدید، بسیاری از قوانین اصلاح شده، سرمایه‌گذاری‌ها رصد می‌شوند و سعی بر این است که سرمایه‌گذاری‌ها به نحو مطلوبی در ایران انجام شود.

او با اشاره به نتایج پژوهش‌هایی که در ارتباط با ظرفیت سرمایه‌گذاری در ایران انجام شده، تأکید کرد: برای مثال تحقیقات موسسه مکنزی نشان می‌دهد ایران تا سال 2025 امکان جذب حدود یک تریلیون دلار سرمایه را دارد و اکنون نیز شاهدیم به‌رغم مشکلات حوزه ارتباط بانکی، روند سرمایه‌گذاری شتاب خوبی دارد.

کاشفی ضمن ابراز امیدواری نسبت به حضور فعال اسپانیا برای سرمایه‌گذاری در ایران، گفت: در این سفر اطلاعاتی را در اختیار شرکت‌های اسپانیایی قرار می‌دهیم و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ارتباط گسترده فعالان اقتصادی دو کشور باشیم.

محمدحسن فدایی فرد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا نیز در این نشست ضمن تشکر از حضور هیات ایرانی، تأکید کرد: دولت ایران جایگاه خاصی برای بخش خصوصی در توسعه اقتصادی کشور قائل شده است و تلاش می‌کند سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایران افزایش یابد چراکه اعتقاد داریم هرچه نقش این بخش پررنگ‌تر باشد، اقتصاد بیشتر و بهتر به توسعه می‌رسد.

فدایی فرد با ابراز امیدواری نسبت به اینکه هر دو کشور برای ترمیم و گسترش روابط اقتصادی دوجانبه تلاش کنند، از لگاز به‌عنوان مدیرعامل بیمه سسه که در گذشته قائم‌مقام وزارت اقتصاد اسپانیا نیز بوده است به خاطر فعالیت‌های گذشته و تلاش‌های امروز تشکر کرد.

به گفته سفیر ایران، قرارداد جدیدی بین اسپانیا و ایران با دخالت سسه و با تضمین و حمایت این بیمه انجام شده که مشکلاتی در ارتباط با آن به وجود آمده است اما این امیدواری وجود دارد با کمک این شرکت و نفوذی که دارد، این مسائل رفع شود.

در توسعه روابط با ایران عقب نمانید

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران نیز در این نشست، با اشاره به گسترش همکاری‌های ایران در دوران پسابرجام به‌ویژه در حوزه جذب سرمایه‌گذاری، آمارهایی به میزبان ارائه داد که در تصمیمات آنها مؤثر باشد.

کرباسی تصریح کرد: در یک ماه گذشته کره جنوبی 8 میلیارد یورو برای توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط اعتبار در اختیار ایران گذاشته که هم بخش خصوصی و هم دولت می‌توانند از آن استفاده کنند؛ این در شرایطی است که همگان از رابطه نزدیک آمریکا و کره جنوبی اطلاع دارند اما این روابط باعث نشده که این خط اعتباری دچار مشکل شود.

کرباسی تأکید کرد: همکاری نزدیک ایران و کره جنوبی می‌تواند شاهدی برای شما باشد که بدون ترس و واهمه از آمریکا بتوانید در زمینهٔ رفع موانع بانکی و توسعه روابط اقتصادی با ایران قدم بردارید.

او ادامه داد: در هفته گذشته نیز یکی از بانک‌ها اتریشی، خط اعتباری یک میلیارد یورویی در اختیار ایران قرارداده و بانک‌های چین و ژاپن نیز برای انجام فعالیت‌های مشابه ابراز علاقه کرده‌اند.

معاون بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به روابط اقتصادی ایران و اسپانیا در گذشته، گفت: تمام این خطوط اعتباری مورد تائید بیمه گران معتبر بین‌المللی است و هیچ مشکلی برای استفاده آنها وجود ندارد، دولت اسپانیا نیز باید کاری کند که در توسعه روابط با ایران از سایر کشورها عقب نماند.

اسپانیا محدودیتی برای فعالیت در ایران ندارد

خایمه گارسیا لگاز پونسه، رئیس آژانس بیمه صادراتی سسه (CESCE) اسپانیا، گفت: اراده‌ها و نقش بیمه سسه، کمک به توسعه و رشد فعالیت‌ها است و اسپانیا اولین کشوری بوده که پوشش فعالیت‌های بیمه‌ای در همکاری با ایران را آغاز کرده است.

او ادامه داد: ما شجاعانه باوجود مخالفت آمریکا با شما وارد کار شدیم و از زمان آغاز همکاری‌ها تاکنون با توجه به شرایط بانکی موجود، 2.7 میلیارد یورو پوشش اعتبارات صادراتی را انجام داده‌ایم.

لگاز تصریح کرد: شخصاً با یکی از بانک‌های اسپانیا گفت‌وگو کرده‌ام تا برای فعالیت‌های اقتصادی در پروژه‌های ایران همکاری کند و امیدوار هستم بقیه بانک‌های بزرگ اسپانیا نیز وارد این راه شوند هرچند آن ها خصوصی هستند و ما ابزاری برای فشار به آن ها نداریم.

رئیس آژانس بیمه صادراتی سسه از مذاکره با یک بانک روسی نیز خبر داد و گفت: ما با یک بانک روسی نیز مذاکره کرده‌ایم که آن ها هم بتوانند در پروژه‌هایی که در ایران وجود دارد فعال شوند و به شما کمک کنند.

لگاز با اشاره به اینکه سسه اخیراً حدود 200 میلیون یورو از یک پروژه 400 میلیون یورویی را در ایران پوشش داده است، افزود: در این قرارداد مشکلی رخ داد که برای حل آن پیگیری خواهیم کرد ضمن اینکه پیگیر قرارداد دیگری نیز هستیم و اعلام می‌کنیم هیچ‌گونه محدودیتی برای فعالیت با ایران نداریم.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید