Iranian Agriculture News Agency

آیا پسته امسال روی خوشی به تجار نشان می دهد؟

محسن جلال پور

آیا پسته امسال روی خوشی به تجار نشان می دهد؟


کم کم به اوایل شهریور نزدیک می‌شویم. ماه برداشت پسته. این‌روزها اهالی این صنعت در تکاپوی برداشت محصول‌ هستند و دغدغه نوسان های بازار و قیمت را دارند.
ظرف دو سه روز گذشته مجمع عمومی انجمن پسته و همین طور نشست ستاد پسته برگزار شد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که برداشت محصول سال گذشته ایران حول و حوش ١٧٠هزار تن بوده در حالی که آمریکا ٤١٥ هزار تن برداشت کرده است. جمع محصول ما و آمریکا در سال گذشته ٥٨٥ هزارتن بوده که با احتساب ٦٠ هزارتن محصول انباشت شده از قبل، کل حجم پسته عرضه شده به بازار، عددی نزدیک به ٦٥٠هزار تن بوده است. گزارش انجمن پسته حاکی از این بود که صادرکنندگان ایرانی ١١٤ هزارتن از این محصول را به ارزش حدودی یک میلیارد و 200 میلیون دلار به کشورهای مختلف دنیا صادر کرده اند که با احتساب مصرف داخلی و ضایعات مربوطه در حال حاضر کمتر از شش هزار تن از محصول سال گذشته ایران باقی مانده است.
انجمن پسته معتقد است محصول سال جاری کشور چیزی در حدود ٢٣٥ هزارتن است. یعنی در سال محصولی جدید ایران می تواند 240 هزار تن پسته را روانه بازارهای داخلی و جهانی کند.
برآوردها نشان می دهد آمریکا امسال توان تولید ٢٧٠ هزار تن پسته را دارد که با احتساب ١١٠هزار تن باقیمانده محصول گذشته جمعا٣٨٠ هزارتن خواهدشد. بنابراین در مجموع تولید ایران و آمریکا و با احتساب انباشت محصول هر دو کشور به عدد 620 هزار تن خواهد رسید که احتمالا نسبت به سال قبل حدود 30 هزار تن کاهش خواهد یافت.
باتوجه به این که بازیگران اصلی بازار پسته در جهان، ایران و آمریکا هستند و با عنایت به این پیش بینی ها، به این نتیجه می رسیم که در زمینه فروش و صادرات در سال پیش رو نگرانی چندانی نخواهیم داشت و تنها نیازمند مدیریت صحیح و حضور هوشمندانه در داخل و خارج هستیم.
عرضه تدریجی و مستمر از طرف تولید کنندگان می تواند در روند آرامش و ثبات قیمت نقش به سزایی داشته باشد.
مدیریت عرضه محصول در بازارهای داخلی و خارجی و چگونگی عملکرد صادرکنندگان در عرصه رقابت با آمریکا برای ما مهم و تعیین کننده است که باید تا قبل از برداشت محصول امسال به پیش نیازهای آن بپردازیم.
تامین نقدینگی مناسب به خصوص در ابتدای فصل می تواند در ایجاد توازن در عرصه داخل وخارج و مدیریت بازار نقش به سزایی ایفا کند.
آن چه در نشست ستاد پسته به آن پرداخته و تاکید شد، پیش بینی جذب منابع مالی ازطریق بانک‌ها و صندوق توسعه ملی است که بخشی از آن محقق و بخش دیگری در نشست های آتی با صندوق توسعه ملی و بعضی از بانک ها دنبال خواهد شد.
هم چنین تاکید شد چنانچه روال منطقی و قابل قبولی در بورس پسته اتخاذ شود، این نهاد نیز در سال جاری می تواند درمتوازن کردن عرضه و تقاضا و ثبات قیمت‌ها نقش مهمی ایفا کند. دراین ارتباط نیز تصویب شد طی روزهای آینده جلساتی تشکیل و در این زمینه راهکارهای مناسب و عملی اتخاذ شود./
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید