Iranian Agriculture News Agency

براساس تصمیم شورای اقتصاد و پس از 8 ماه چانه زنی؛

عوارض صادراتی سالامبور و "وتبلو"ی گوسفندی کاهش یافت

کنفدراسیون صادرات ایران از تصمیم شورای اقتصاد برای کاهش عوارض صادراتی سالامبور و وتبلوی گوسفندی پس از هشت ماه چانه‌ زنی صادرکنندگان و وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

عوارض صادراتی سالامبور و "وتبلو"ی گوسفندی کاهش یافت


کنفدراسیون صادرات ایران از تصمیم شورای اقتصاد برای کاهش عوارض صادراتی سالامبور و وتبلوی گوسفندی پس از هشت ماه چانه‌ زنی صادرکنندگان و وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی کنفدراسیون صادرات ایران، عوارض صادراتی انواع پوست خام بزی و گوسفندی از 50 به 30 درصد، سالامبور گوسفندی به 20 درصد در امسال، 5 درصد "وتبلو" گوسفندی به 10 درصد ثابت، سالامبور بزی از 30 درصد ثابت به 10 درصد ثابت تبدیل شده است.
این تصمیم بعد از دو سال رفت و آمد اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم و وزارت جهادکشاورزی برای لغو عوارض محصول های دامی(سالامبور و وتبلو) و باوجود مخالفت‌های پی در پی وزارت صنعت، معدن و تجارت اتخاذ شده، چراکه به دلیل تاثیر وضع عوارض، قیمت پوست کاهش یافته و هزینه آن به مصرف کننده گوشت تحمیل شده است، ضمن اینکه حمایت از دامداری کشور و جلوگیری از دفن پوست های استحصال در استان‌های کم‌برخوردار و محروم نیز در این موضوع از سوی وزارت جهادکشاورزی دنبال می‌شد.
اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم اواخر سال گذشته با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری خواستار تغییر در وضع عوارض صادراتی سالامبور و وتبلو شده بود.
روز گذشته جلسه شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزارشد که در ادامه این جلسه پیشنهاد مشترک وزارتخانه های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت مبنی بر بازنگری در وضع عوارض صادراتی پوست خام، سالامبور، وت بلوی بزی و گوسفندی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از ارائه نظرات و دیدگاه های اعضای جلسه، تصمیم های لازم در این خصوص اتخاذ شد.
سالامبور به پوست هائی که مو و یا پشم آنها زدوده شده و با اسید و نمک کنسرو شده باشند، اطلاق می شود.
پوست هایی که بعد از سالامبور شدن با استفاده از نمک کروم قلیایی ، دباغی شده باشند «وتبلو» می گویند. این لغت از دو کلمه انگلیسی ' وت' به معنی خیس یا تر و 'بلو' به معنی آبی گرفته شده است. پوست های دباغی شده کرومی چون خیس هستند به آن جهت 'وت' و چون رنگ نمک کروم را که آبی رنگ است بخود گرفته اند' بلو ' نامیده می شود. اگر این کلمه را خلاصه معنی کنیم، می شود: 'تر آبی'
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید