Iranian Agriculture News Agency

شکایت روحانی از رئیسی

شکایت روحانی از رئیسی

روحانی در پایان مناظره دوم شکایت خود را از یکی از نامزدهای انتخاباتی به دلیل اظهارات وی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان، تقدیم کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری کرد.

به گزارش ایانا از باشگاه خبرنگاران جوان، دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در روز آدینه (١٥ اردیبهشت ماه) در حالی پایان یافت که حسن روحانی شکایت خود را از سیدابراهیم رئیسی دیگر نامزد ریاست جمهوری به کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ارائه کرده است.

عنوان شکایت روحانی از رئیسی مربوط به ادعای وی درباره «به یغما رفتن صندوق ذخیره فرهنگیان» بوده است.

به گزارش ایانا، موسسه صندوق فرهنگیان دیروز شنبه در واکنش به ادعای مطرح شده رییسی، یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره زنده تلویزیونی در روز آدینه ١٥ اردیبهشت ١٣٩٦ خورشیدی مطلبی را به شرح زیر جهت تنویر افکار عمومی، تهیه و برای رسانه ها ارسال کرده است:

"یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره زنده تلویزیونی ضمن طرح موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان تلاش کرد از منافع معلمان عضو این صندوق به عنوان ابزاری در دعواهای سیاسی علیه نامزدهای رقیب استفاده کند. جای بسی تاسف است که نامزد محترم بدون اطلاع از واقعیت موضوع، برای کسب آراء مردم و به ویژه معلمان عزیز، صرفا به تکرار شایعاتی می پردازد که با اهداف سیاسی تولید شده و بزرگترین ضربه را به منافع فرهنگیان خواهد زد. بنابراین صندوق ذخیره فرهنگیان ضمن رد ادعاهای مطرح شده در مناظره مذکور، نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری را به حفظ منافع فرهنگیان دعوت می کند.

نامزد محترم در حالی از «به یغما رفتن صندوق ذخیره فرهنگیان و اختلاس هشت هزار میلیارد تومانی و سهم ٨ تا ١٠ میلیون تومانی هر فرهنگی» سخن گفته که نه صندوق ذخیره فرهنگیان به یغما رفته، نه هشت هزار میلیارد تومان در صندوق اختلاس شده و نه پول مذکور ربطی به فرهنگیان دارد. به نظر می رسد که اظهارات نامزد مذکور، تکرار اظهارات آیت‌ الله سید‌احمد علم‌ الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد بوده است که به «دزیده شدن ٨ هزار میلیارد از ثروت معلمان و سهم ٨ میلیون و ٨٠٠ هزار تومانی هر یک از آنها» اشاره کرده بود. این در حالی است که طبق آخرین صورت های مالی منتهی به ٣١ شهریور ١٣٩٥ موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، جمع مانده سهم الشرکه فرهنگیان عضو صندوق ٤٣٧٠ میلیارد تومان است.

با این حال جهت اطلاع نامزد محترم انتخابات، افکار عمومی و در نهایت فرهنگیان محترم عضو موسسه، ذکر موارد زیر ضروری است:

بانک سرمایه در سال ١٣٨٤ تاسیس شده و به عنوان یکی از بانک های خصوصی کشور فعالیت دارد. ٤٧ درصد سهام بانک سرمایه به بهای تمام شده ٢١٨ میلیارد تومان متعلق به شرکت های تابعه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله شرکت لیزینگ و رفاه فرهنگیان، شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان، شرکت ساختمانی معلم، شرکت سرمایه گذاری فرآیند و شرکت تامین مسکن فرهنگیان است که ارزش فعلی آن بیش از ٥ برابر قیمت تمام شده برآورد می شود. همچنین موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از محل سهام خود در بانک سرمایه در مجموع بیش از ١٦٧ میلیارد تومان سود دریافت کرده و نسبت قیمت تمام شده خرید سهام صندوق در بانک سرمایه به نسبت کل دارایی های صندوق کمتر از سه درصد است.

با این حال بانک سرمایه در طول ده سال گذشته و همانند سایر بانک های کشور در زمنیه ارائه تسهیلات به مشتریان خود فعالیت کرده که متاسفانه بخش عمده تسهیلات اعطایی این بانک به دلایل مختلف در سررسید خود تسویه نشده و به سرفصل مطالبات منتقل شده است. مجموع مطالبات سررسید گذشته این بانک که مبلغ ٧.٨٠٠ میلیارد تومان است که٤.٢٦٠ میلیارد تومان آن مربوط به سال های١٣٨٦تا ١٣٩٢ و مبلغ ٣.٥٤٠ میلیارد تومان آن نیز مربوط به سال١٣٩٢به بعد است که ٢ هزار میلیارد تومان ازآن جریمه تاخیر است. به گواه سخنگوی محترم قوه قضاییه، در مجموع بدهکاران کلان این بانک ٣١ نفر اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که بدهی آنها از ٢٠٠ میلیارد تومان تا ١٢٠٠ میلیارد تومان متغیر است. تعدادی از این افراد دستگیر شده و دستگاه قضایی نیز پیگیر این پرونده است.

همچنین لازم به ذکر است که تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک سرمایه همانند سایر بانک ها از محل اعتبارات نظام بانکی و با پشتوانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است، بنابراین مطالبات بانک سرمایه هیچ ربطی به دارایی معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان ندارد به طوری که دادستان محترم تهران نیز تاکید کرده است که «عده ای می گویند ٨ هزار میلیارد تومان در صندوق ذخیره فرهنگیان اختلاس شده است اما با بررسی ها مشخص شد که این مبلغ معوقات بانکی و تسهیلات بلاوصول و سررسید گذشته بانک سرمایه است.»

اگر چه کمتر از نیمی از سهام بانک سرمایه متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان بوده و تسهیلات سررسید گذشته و مطالبات این بانک هیچ ربطی به دارایی معلمان در صندوق ندارد اما مدیران این موسسه ضمن سپاسگزاری از مسئولین محترم قوه قضائیه، نهادهای امنیتی، نمایندگان محترم شورای اسلامی و ... که با دلسوزی و دقت لازم در زمینه استرداد مطالبات بانک سرمایه تلاش می کنند، از هیچ کوششی در جهت احقاق حقوق فرهنگیان عضو موسسه مضایقه نخواهند کرد. البته با تغییر مدیرعامل این بانک، امیدواریم ارزش سهام بانک سرمایه افزایش پیدا کرده و به جایگاه واقعی و شایسته خود برسد.

به اذعان مقامات و نهادهای رسیدگی کننده عمده مسائل مطرح شده مربوط به اتفاقات بانک سرمایه است. با این حال در تعداد معدودی از شرکت های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان نیز ممکن است اتفاقاتی در دوره های مدیریتی گذشته افتاده باشد. به رغم اینکه ارتباطی با دوره مدیریتی فعلی ندارد اما از طریق مراجع قضایی آنها را پیگیری کرده و هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی نیز در حال بررسی مدارک و مستندات است که امیدواریم با ارائه گزارش نهایی این هیات، فعالیت های صندوق ذخیره فرهنگیان در مسیر سودآوری برای معلمان عضو و همچنین ایفای نقش در اقتصاد، تولید و اشتغال کشور ادامه پیدا کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید