Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

کشت فراسرزمینی برنج ایرانی در ویتنام/ آمادگی تهران و هانوی برای اجرای سیاست بازار در ازای بازار

راه های گسترش همکاری های ایران و ویتنام در حوزه های کشت فراسرزمینی، تجارت محصولات کشاورزی و همکاری های علمی و فنّی بررسی شد.

کشت فراسرزمینی برنج ایرانی در ویتنام/ آمادگی تهران و هانوی برای اجرای سیاست بازار در ازای بازار

راه های گسترش همکاری های ایران و ویتنام در حوزه های کشت فراسرزمینی، تجارت محصولات کشاورزی و همکاری های علمی و فنّی بررسی شد.
به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در دیدار هومن فتحی مدیرکل امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با هونگ تک سفیر ویتنام در تهران که در محل این وزارت صورت گرفت، دو طرف در زمینه حسن اجرای توافقات صورت گرفته بین دولت های ایران و ویتنام در جریان بازدید رسمی اخیر حسن روحانی رئیس جمهوری به همراه محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی از هانوی به رایزنی پرداختند.
در این دیدار، سفیر ویتنام آمادگی دولت خود برای آغاز همکاری ها در زمینه کشت فراسرزمینی و حضور شرکت های ایرانی در ویتنام برای اخذ اراضی و تولید محصول برنج در این کشور اعلام کرد.
هونگ تک گفت: فهرست پروژه های سرمایه گذاری همراه با مشخصات و اطلاعات اساسی پروژه ها اخیراً تهیه و به تهران ارسال شده است.
مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این دیدار،ضمن تاکید بر پیگیری کلیه توافقات صورت گرفته در جریان بازدید اخیر مقامات عالی ایران از هانوی، رئوس همکاری های در دستور کار دو کشور در بخش کشاورزی را در حوزه های کشت فراسرزمینی، تجارت محصولات کشاورزی و همکاری های علمی و فنّی عنوان کرد.
وی معرفی بلوک های اراضی بزرگ مقیاس و یکپارچه و نیز انجام مطالعات و بررسی های مرتبط با معرفی واریته های جدید برنج متناسب با ذائقه مصرف کنندگان ایرانی از سوی دولت ویتنام را به عنوان اولین گام در زمینه توسعه کشت فراسرزمینی ایرانیان در ویتنام برشمرد.
در این دیدار، فتحی از تمایل تهران برای افزایش تجارت محصولات کشاورزی بین دو کشور به ویژه در چارچوب سیاست اصولی بازار در ازای بازار وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و جزئیات این سیاست را تشریح کردد.
وی تصریح کرد: ایران و ویتنام در تولید محصولات کشاورزی می توانند مکمل یکدیگر باشند چراکه ویتنام از طرفی تولید کننده محصولات گرمسیری مانند موز، آناناس، انبه و نارگیل است و از طرف دیگر بخشی از میوه ها و خشکبار مورد نیاز خود را از سایر کشورها وارد می کند؛ بنابراین می تواند به یکی از کشورهای عمده در بهره برداری از سیاست بازار در ازای بازار بخش کشاورزی ایران تبدیل شود.
هونگ تک ضمن استقبال از این پیشنهاد، مبادله محصولات کشاورزی بین ایران و ویتنام در این چارچوب را فرصتی برای توسعه تجارت دو جانبه دانست و آمادگی کشور متبوعش برای اجرائی شدن آن را اعلام کرد.
در این دیدار همچنین، در خصوص حل و فصل موضوعات موجود بین بخش های بهداشت دامی و نباتی دو کشور، سفر هیئت اقتصادی ویتنام به تهران در پی ملاقات سازنده نمایندگان دو کشور در هانوی با وزیر جهاد کشاورزی و نیز پیگیری همکاری های فعالان اقتصادی دو کشور در حوزه شیلات که از مدتی پیش آغاز شده است، مذاکره شد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید