Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در جشن شکرگزاری محصول عنوان کرد:

صندوق بیمه کشاورزان ردیف بودجه جداگانه گرفت/ قدردانی از بخشنامه ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌ها

بر اساس مصوبه مجلس از سال آینده ردیف بودجه جداگانه برای صندوق بیمه کشاورزان اختصاص خواهد یافت، همچنین مجلس دولت را ملزم به پرداخت مطالبات کشاورزان در خرید تضمینی گندم کرده است.

صندوق بیمه کشاورزان ردیف بودجه جداگانه گرفت/ قدردانی از بخشنامه ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌ها

بر اساس مصوبه مجلس از سال آینده ردیف بودجه جداگانه برای صندوق بیمه کشاورزان اختصاص خواهد یافت، همچنین مجلس دولت را ملزم به پرداخت مطالبات کشاورزان در خرید تضمینی گندم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایانا،‌ رئیس کمیسیون کشاورزی امروز در جشن شکرگزاری محصول که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: چگونه می‌توانیم در خانه خود بخوابیم در حالی که کشاورزان به‌دلیل نگرانی از سرمازدگی در زمین کشاورزی خود لاستیک آتش می‌زنند تا شاید درجه حرارت چند درجه‌ای در باغ‌ها افزایش یابد.

علی‌محمد شاعری افزود: اگرچه بابت تولید محصولات کشاورزی باید به آقای حجتی خداقوت گفت، اما عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در بخش تنظیم بازار و صادرات محصولات کشاورزی ضعیف بوده است و به‌نظر می‌رسد بخش بازرگانی این وزارتخانه نیاز به خانه‌تکانی دارد.

وی بیان کرد: با آنکه کشاورزی در اقتصاد کشور بسیار اهمیت دارد، اما متأسفانه بخش کشاورزی مورد حمایت کافی قرار نگرفته و تصمیم‌سازان بدنه دولت به جای آنکه به بخش کشاورزی توجه کنند، بیشتر به بخش‌های خدمات و صنعت متمرکز شده‌اند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از شدت فرسایش خاک در کشور، تصریح کرد: فرسایش خاک در کشور سرعت بالایی دارد همچنین شاهد پدیده تغییر اقلیم در کشور هستیم و در کنار آن 130 درصد از آب‌های زیرزمینی کشور استفاده می‌شود که مجموع این عوامل تهدیدی برای صنعت کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

شاعری میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را پنج درصد اعلام کرد و ادامه داد: تنها وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های بخش خصوصی این صنعت در کنار کشاورزان هستند سایر بخش‌ها توجهی به این صنعت و نیاز آن ندارند.

وی با اشاره به حضور و نفوذ دلالان در مدیریت بازار محصولات کشاورزی تأکید کرد: در حالی که محصولاتی همچون مرکبات، گوجه‌فرنگی و کیوی روی دست کشاورزان مانده و زحمات یک‌ساله آنها در معرض خطر است، دلال‌ها بازار را به نفع خود مدیریت می‌کنند.

شاعری با تأکید به لزوم تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی مناسب برای محصولات کشاورزی، یادآور شد: با وجود اینکه که دولت وزارت جهاد کشاورزی را برای حمایت از تولیدکنندگان تنها نگذاشته، اما تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی محصولات کشاورزی توسط دولت باید با دقت و در زمان مناسب تعیین شود؛ زیرا شنیده می‌شود نرخ خرید تضمینی گندم افزایش ناچیزی داشته و کفاف مخارج گندمکاران را نمی‌کند.

وی با اشاره به سرمای اخیر در استان‌های شمالی کشور و سرمازدگی محصولات عنوان کرد: در این بین 500 هزار تن مرکبات کشور از بین رفت و دو میلیون و 700 هزار تن از بقیه مرکبات در معرض تهدید قرار دارد و این در حالی است که کشاورزان در زمان تحریم توانستند 115 میلیون تن محصول کشاورزی تولید کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره واردات محصولات تراریخته به سفره مردم، اظهار داشت: در حال حاضر میلیون‌ها تن روغن حاصل از محصولات تراریخته وارد کشور می‌شود، در حالی که نباید محصولات تراریخته‌ای که در آمریکا و برزیل تولید می‌شود، به خانه‌های ما وارد شود.

شاعری اضافه کرد: لازمه برخورد با پدیده محصولات تراریخته در بخش کشاورزی، هماهنگی و انسجام بین وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت است و بر اساس برنامه ششم توسعه جلوی واردات و تولید عمده محصولات محصولات تراریخته گرفته می‌شود.

وی در پایان با قدردانی از تلاش‌های وزارت جهاد کشاورزی برای اجرایی شدن بخشنامه ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌ها، گفت: امیدواریم این ممنوعیت استمرار یافته و ضمانت اجرایی داشته باشد./

G-950922-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید