Iranian Agriculture News Agency

افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی بورس کالا

سیستم بازاریابی بین‌المللی ذرت و زعفران راه‌اندازی می‌شود/ مناقصه معاملات و اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی برای ذرت و جو

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: راه‌اندازی روش مناقصه در معاملات و اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی برای محصولات ذرت دانه‌ای و جو‌ دامی در سطح کشور از دیگر اقدامات بورس کالا در سال ۹۵ است.

سیستم بازاریابی بین‌المللی ذرت و زعفران راه‌اندازی می‌شود/ مناقصه معاملات و اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی برای ذرت و جو


با برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بورس کالای ایران،‌ سهامداران بورس کالا عملکرد آن را مورد تأیید قرار دادند و مجمع عمومی فوق‌العاده این بورس نیز، با افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه بورس کالای ایران موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، در مجمع عمومی عادی سالانه این بورس که امروز دوشنبه ۲۸ تیر در محل مرکز همایش‌های رازی برگزار شد،‌ پس از ارائه گزارش هیأت‌مدیره برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۴ و تشریح اهم اقدامات و عملیات توسعه‌ای بورس توسط حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران، گزارش صورت‌های مالی شرکت توسط حسابرس مستقل و بازرس قانونی، ارائه و اعلام شد که وضعیت مالی شرکت بورس کالای ایران، در تاریخ ۲۹ اسفند ۹۴ و عملکرد مالی و جریان‌های نقدی آن برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور،‌ از تمام جنبه‌های بااهمیت،‌ طبق استانداردهای حسابداری مطلوب است.

بر اساس گزارش ارسالی روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران،‌ ‌در پایان نیز مجمع عمومی عادی سالانه بورس کالای ایران، با تقسیم ۵۱ ریال سود به ازای هر سهم موافقت کرد. در مجمع عمومی عادی بورس کالای ایران، مؤسسه حسابرسی اصول پایه فراگیر نیز به‌عنوان حسابرس مستقل و بازرسی قانونی و روزنامه اطلاعات به‌عنوان روزنامه رسمی انتخاب شدند.

همچنین در مجمع عمومی فوق‌العاده بورس کالای ایران که بلافاصله پس از مجمع عمومی عادی برگزار شد،‌ مجمع عمومی فوق‌العاده با افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته و اندوخته احتیاطی از مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال به ۹۰۰ میلیارد ریال (معادل ۱۰۰ درصد) موافقت کرد.

بر اساس این گزارش، مدیرعامل بورس کالای ایران در مجمع عمومی این بورس به رویدادهای نویدبخش این بورس در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: بورس کالا به‌طور کامل آماده راه‌اندازی بازار آتی ارز است به طوری که سامانه معاملات در این زمینه تقویت و قوانین تدوین شده و همچنین معاملات آزمایشی قرارداد آتی ارز در جریان است.

حامد سلطانی‌نژاد افزود: راه‌اندازی صندوق‌های کالایی نیز در دستور کار قرار دارد که در انتظار مجوزهای سازمان بورس و اوراق بهادار است و این صندوق‌های کالایی بر روند تأمین مالی صنایع و توسعه معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا تأثیر شایانی خواهد داشت.


رونق معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا

وی به رونق معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا با توجه به اقدامات انجام شده و مصوبات هیأت دولت خاطرنشان کرد: طبق صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی از ابتدای مردادماه سال جاری عرضه معامله کل محصولات کشاورزی اساسی کشور در بورس کالا صورت خواهد گرفت.

سلطانی‌نژاد ادامه داد: به‌زودی معامله سهام شرکت بورس کالای ایران در بازار اول فرابورس انجام خواهد شد.




وی با اشاره به فضای کسب و کار کشور در حوزه محصولات صنعتی، پتروشیمی و کشاورزی تصریح کرد: در حوزه بازار فیزیکی راهبردهای بورس کالای ایران در سال ۹۴، نویدبخش تأثیرگذاری هرچه بیشتر کارکردهای این شرکت در رشد و توسعه اقتصاد ایران بود.


انجام موفقیت‌آمیز معاملات گواهی سپرده کالایی ذرت و جو دامی در خوزستان؛ منجر به عرضه ملی شد

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان پیگیری‌های مکرر قانونی و اجرایی و اعمال سیاست‌های مناسب بورس کالا در ‌جهت حفظ محصولات پتروشیمی در بازار فیزیکی یادآور شد: در سال ۹۴ ما شاهد افتتاح رسمی معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران و انجام معاملات گواهی سپرده کالایی ذرت و جو دامی با حجم تقریبی ۱۹۰ هزار تن و ارزشی برابر با یک‌هزار و ۱۹۲ میلیارد ریال در استان خوزستان بودیم که موفقیت‌آمیز بود و منجر به تصمیم دولت مبنی بر عرضه کل ذرت و جوی تولیدی کشور در سال جاری شد.


افزایش بیش از شش برابری حجم معاملات گروه محصولات کشاورزی نسبت به سال قبل

سلطانی‌نژاد تأکید کرد: افزایش بیش از شش برابری حجم معاملات گروه محصولات کشاورزی نسبت به سال قبل به مقدار ۷۶۴ هزار تن؛ افزایش تقریباً شش برابری حجم معاملات ذرت به مقدار ۵۱۳ هزار تن؛ افزایش ۲.۷ برابری حجم معاملات شکر به مقدار ۱۴۲ هزار تن و افزایش ۲.۴ برابری حجم معاملات برنج به مقدار ۲۲ هزار تن از دستاوردهای بورس کالا در حوزه محصولات کشاورزی بود.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه الکترونیکی صدور گواهی سپرده کالایی و راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده سکه طلای بهار آزادی اظهار داشت: در حوزه بازار مشتقه طی سال گذشته مجموعه اقدامات راهبردی را در دستور کار خود قرار داد که ازجمله آنها می‌توانم به هفت نوبت انتشار اوراق سلف موازی استاندارد و تأمین مالی برابر با شش‌هزار و ۷۶۴ میلیارد ریال از این طریق برای شرکت‌های تولیدی اشاره کنم.

سلطانی‌نژاد همچنین گفت: انجام معامله روی یک میلیون و ۶۹۵ هزار و ۸۹۰ قرارداد آتی، راه‌اندازی فاز نخست پروژه ۲۴ ساعته شدن معاملات آتی تا ساعت 19:00 و فراهم کردن مقدمات راه‌اندازی قراردادهای آتی ارز و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی از دیگر اقدامات راهبردی بورس کالا در این زمینه بود.

وی با اشاره به انجام معامله بر روی ۲۳ میلیون تن کالا در تالارهای مختلف افزود: پذیرش ۱۰۰ مجوز برای فعالیت‌های جدید کارگزاران، پذیرش ۶۱ کالای مشابه مشتمل بر ۵۷ کالای تولید داخلی و چهار کالای وارداتی در بازار معاملات کالای فیزیکی و پذیرش تعداد سه کالای جدید تولید داخل ازجمله فعالیت‌های مهم بورس کالا در حوزه عملیات و نظارت در سال ۹۴ بود.


تدوین استاندارد ملی انبارداری و به‌روزرسانی استانداردهای کمی و کیفی محصولات کشاورزی

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به پذیرش تعداد ۳۴ کالا از ۲۲ شرکت تولیدکننده داخلی و یک شرکت خارجی در بازار فرعی و تدوین استاندارد ملی سیستم‌های انبارداری به همراه تدوین و به‌روزرسانی استانداردهای کمی و کیفی محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: در حوزه فناوری اطلاعات ارتباطات نیز ارتقای سامانه معاملات آتی به‌منظور انجام معاملات آتی ارز و توسعه سامانه جامع معاملات و یکپارچه‌سازی و تکمیل سامانه مدیریت مشتریان انجام شد و تعداد بانک‌های تسویه بورس کالای ایران به بیش از ۱۵ بانک‌ کشور افزایش یافت.

سلطانی‌نژاد اشاره به تقویت و توسعه ارتباطات بین‌المللی بورس کالا با نهادها و مؤسسه‌های بین‌المللی ادامه داد: پیگیری عضویت شرکت بورس کالای ایران در نهادهای بین‌المللی مرتبط و حضور نمایندگان بازار سرمایه کشورهای مختلف در بورس کالا به منظور بررسی همکاری‌های دوجانبه ازجمله اقدامات بورس کالا در حوزه توسعه همکاری‌های بین‌المللی به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اولویت‌های سال ۹۵ تصریح کرد: راه‌اندازی سیستم بازاریابی بین‌المللی، راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی روی طلا، پی.وی.سی، محصولات فولادی، ذرت و زعفران از اولویت‌های کاری بورس کالا در سال جاری است.

سلطانی‌نژاد در پایان اظهار داشت: راه‌اندازی روش مناقصه در معاملات و اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی برای محصولات ذرت دانه‌ای و جو‌ دامی در سطح کشور از دیگر اقدامات بورس کالا در سال ۹۵ است. همچنین ما افزایش ساعات معاملاتی بازار قراردادهای آتی، راه اندازی بورس آتی ارز و ایجاد سامانه محاسبه شاخص قیمت را به همراه راه اندازی بازار معاملات اموال غیرمنقول در بازار فرعی در دستور کار خود داریم./

O-950428-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید