Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی مطرح شد؛

خوداتکایی 50 درصدی در تولید میوه های گرمسیری/ از خروج 500 میلیون دلار ارز جلوگیری خواهد شد

جلیلی مقدم از برنامه ریزی جهت خود اتکایی 50 درصدی مصرف میوه های گرمسیری در 3 سال آینده خبر داد.

خوداتکایی 50 درصدی در تولید میوه های گرمسیری/ از خروج 500 میلیون دلار ارز جلوگیری خواهد شد

به گزارش ایانا؛ براساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران در 11 ماهه سال جاری 531 هزار و 555 تن موز به ارزش 346 میلیون و 803 هزار دلار، 14 هزار و 968 تن نارگیل به ارزش 20 میلیون و 138 هزار دلار، 42 هزار و 944 تن انبه به ارزش 31 میلیون و 347 هزار دلار و 13 هزار و 788 تن آناناس به ارزش 11 میلیون و 336 هزار دلار وارد کشور شده است.

در قیاس با میزان واردات این 4 محصول گرمسیری در سال گذشته می توان به این موضوع پی برد که روند واردات کاهشی بوده که این امر ریشه در افزایش تولید این محصولات در استانهای جنوبی کشورمان دارد.

به طوری که در سال زراعی گذشته که در شهریورماه سال جاری به اتمام رسید 280 هزار تن میوه گرمسیری در سطح بالغ بر 13 هزار و 300 هکتار برداشت و روانه بازارهای کشور شد که از این سطح زیر کشت 4800 هکتار مربوط به تولید موز، 4700 هکتار نیز مربوط به تولید انبه بوده و مابقی به تولید دیگر محصولات اختصاص یافته است.

زهرا جلیلی‌مقدم؛ مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با «ایانا» از برنامه ریزی جهت خود اتکایی  50 درصدی  مصرف میوه های گرمسیری در 3  سال آینده خبر داد.

وی افزود: برای خود اتکایی در تولید موز، انبه و آناناس، برنامه ای 3 ساله در وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده که در سطح ۱۲هزار هکتار توسعه و اصلاح و بازسازی میوه های گرمسیری در استانهای تولید کننده و مستعد تولید صورت میگیرد به طوری که در صورت تخصیص و تامین اعتبار 1500 میلیارد تومانی می توانیم نیمی از تقاضای مصرف در بازار داخل را پوشش بدهیم.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: سالانه برای واردات 4 محصول گرمسیری(موز، انبه، نارگیل و آناناس) حدود 500 میلیون دلار ارز از کشور خارج میشود.

جلیلی مقدم خاطر نشان کرد: به همین منظور وزارت جهاد کشاورزی دو برنامه ویژه را در دستور کار خود قرار داده است به طوری که ابتدا با مطالعات انجام شده دقیق و تعیین استانهای مستعد برای تولید این 4 محصول در نظر داریم تا در صورت تامین اعتبار به این میزان خودکفایی برسیم.

وی افزود: از طرف دیگر طرح 5 ساله دیگری نیز در مراحل اولیه تدوین قرار دارد تا محصولات گرمسیری شامل(انبه، موز و آناناس) در محیط های کنترل شده  تولید شوند که البته این طرح در برخی استانها به صورت پایلوت آغاز شده است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: در شرایط فعلی امکان کشت تجاری و سطح وسیع نارگیل در کشورمان وجود ندارد. اما در خصوص سایر میوه‌ها گرمسیری،در صورت تامین اعتبار و ورود تکنولوژی روز دنیا و بومی سازی آنها  می توانیم  بخشی قابل توجهی از تقاضای این میوه ها را در کشور تولید نماییم و به این مهم جامه عمل بپوشانیم کما این که در دو سال اخیر توسعه، اصلاح و بازسازی باغات تولید این محصولات را به صورت محدود آغاز کرده ایم.

گزارش: امین محمودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید