Iranian Agriculture News Agency

در یازده ماهه سال جاری صورت گرفت

واردات 100 میلیون دلاری مرغ منجمد به کشور/ کمبودی در تامین مرغ شب عید وجود ندارد

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: با توجه به وضعیت جوجه ریزی و ذخایر مناسب مرغ منجمد نگرانی در خصوص تامین مرغ شب عید نداریم.

 واردات 100 میلیون دلاری مرغ منجمد به کشور/ کمبودی در تامین مرغ شب عید وجود ندارد

به گزارش ایانا؛ براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در 11 ماهه سال جاری بیش از 56 هزار تن گوشت مرغ منجمد به ارزش حدود 100 میلیون دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در سال گذشته 136 هزار تن گوشت مرغ به ارزش 266 میلیون دلار وارد کشور شده بود.

بنابراین این آمار نشان دهنده آن است که به لحاظ ارزشی و وزنی حدود 60 درصد کاهش واردات مرغ منجمد را نشان می‌دهد، طی این بازه زمانی این میزان واردات از کشورهای برزیل، ترکیه، امارات، روسیه، گرجستان و هندوستان صورت گرفته است.

از طرف دیگر می‌توان افزایش تولید مرغ در کشورمان خصوصا پس از اصلاح ارز ترجیحی را یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش واردات مرغ عنوان کرد، از طرف دیگر انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام نیز پر از مرغ منجمد تولید داخلی بود که به دلیل افزایش عرضه در تابستان و پاییز سال جاری در بازار به سردخانه های این شرکت انتقال یافته بود.

تسهیلات وزارت جهاد کشاورزی به مرغداران

 با توجه به تسهیلات اعطا شده دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی به تولیدکنندگان و اتحادیه، صفر شدن عوارض صادراتی مرغ، جمع آوری مرغ مازاد توسط شرکت پشتیبانی امور دام، رفع تعهد ارزی صادرکنندگان مرغ و بیمه 100 درصدی تولیدات مرغداران طی چهار ماهه اخیر، میزان جوجه ریزی با افزایش 30 درصدی روبه رو شده است.

به طوری که تابستان سال جاری میزان جوجه ریزی 90 میلیون قطعه بود ولی طی چند ماه اخیر به طور میانگین به 110 میلیون قطعه تا 120 میلیون  قطعه رسیده که همین امر خود گواه افزایش تولید مرغ و عرضه آن در کشورمان است.از همین رو طی یک ماه اخیر میزان گوشت مرغ آماده تحویل به بازار بیش از نیاز مصرفی مردم بوده، تا آنجا که رفته رفته قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار یعنی 63 هزار تومان به فروش می رسد، هر چند که در برخی از مناطق پایتخت قیمت مرغ گرانتر از نرخ مصوب نیز به فروش می رسد که باید نهاده های نظارتی به این امر ورود کنند.

کمبودی در بازار شب عید نخواهیم داشت

در همین خصوص محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: با توجه به وضعیت جوجه ریزی و ذخایر مناسب مرغ منجمد نگرانی در خصوص تامین مرغ شب عید نداریم.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که جوجه ریزی واحدهای مرغداری در اسفندماه به ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون قطعه برسد.

وی گفت: با توجه به نوسانات قیمت مرغ، پشتیبانی امور دام اقدام به عرضه ذخایر مرغ منجمد در راستای تنظیم بازار کرده است.

 

گزارش: امین محمودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید