Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام:

۱۵۳ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم در سال 1400

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام خبرداد؛ امسال ۶۵ هزار هکتار از اراضی دیم و ۸۸ هزار هکتار از زمین های آبی استان به زیر کشت گندم می رود.

۱۵۳ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم در سال 1400

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، محمدعلی اقدسی بیان داشت: امسال ۶۵ هزار هکتار از اراضی دیم و ۸۸ هزار هکتار از زمین های آبی استان به زیر کشت گندم می رود که طبق پیش بینی های اولیه انتظار می رود که ۳۰۰ هزار تن گندم سال زراعی جاری در استان تولید شود.

اقدسی اظهار داشت: ۵۰ هزار هکتار از اراضی زارعی استان به زیر کشت جو می رود که از میزان یک هزارو ۵۰۰ هکتار جو آبی و ۴۸ هزارو ۵۰۰ هکتار جو دیم می باشد که پیش بینی می شود ۵۰ هزارتن جو در کشت زارهای استان تولید شود.

وی به امتیاز واگذاری و فروش ۵ رقم بذر در کشور به ایلام اشاره وتصریح کرد: امتیاز واگذاری و فروش ۵ رقم بذر در کشور به استان ایلام واگذار شده که این استان تامین کننده بذر ۱۵ استان کشور از این ارقام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه ۵ رقم بذر شامل مهرگان، سارنگ،هانا،آران و برات است که مجوز واگذاری سه رقم دیگر در دست اقدام است، افزود: بجز این ۵ رقم در سال های گذشته از سایر ارقام نیز به هشت استان کشور صادر شده است.

وی گفت : سال گذشته در کشور و استان مشکلاتی برای تامین بذر بوجود آمده بود که با توجه به برنامه ریزی های بعمل آمده در سال جاری هیچگونه مشکلی در زمینه تامین و توزیع بذر وجود نداردو ۲۵ هزار تن انواع بذر گندم و جو باکیفیت و سالم در حال توزیع بین کشاورزان استان ایلام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه ۲۴ هزار تن بذر گندم اصلاح شده، مادری، گواهی شده و پرورشی ۳ و یک هزار تن بذر جو اصلاح شده بین کشاورزان توزیع می شود،تصریح کرد: از این مقدار تاکنون ۳ هزار و ۵۰۰ تن بذر گندم و ۶۰۰ تن بذر جو در بین کشاورزان توزیع شده و این روند تا پایان فصل کاشت ادامه دارد.

اقدسی با اشاره به اینکه امسال برخلاف سال گذشته مشکلی در زمینه تامین و توزیع بذر در استان وجود ندارد و کشاورزان می توانند با ثبت نام در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی بذر خود را تحویل بگیرند، خاطرنشان کرد: امسال نیز ۳۰ هزار تن انواع کود شیمیایی بین کشاورزان استان توزیع می شود.

وی با بیان اینکه تحویل انواع کود شیمیایی به کشاورزان برخلاف گذشته به صورت حواله ای نیست،گفت: متقاضیان برای دریافت کود به مراکز خدمات کشاورزی در مناطق مختلف استان مراجعه و با ثبت نام در سامانه پهنه بندی و سامانه پایش و توزیع کودهای شیمیایی، کود مورد نیاز خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه ۸ هزارو ۵۰۰ هکتار کلزا در مناطق مهران و دهلران کاشت می شود که پیش بینی می شود ۱۵ هزار تن کلزا در این مناطق تولید و روانه بازار مصرف شود، تصریح کرد: برای اولین بار در استان محصولاتی نظیر کاملینا که یک گیاه روعنی دیم بوده و نخود علوفه ای  و خللر و ماشک نیز کشت می شود.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید