Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

خسارت ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی خشکسالی به کشاورزی استان ایلام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: خشکسالی در یک سال اخیر سبب شد تا بخش‌های کشاورزی هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت‌ ببینند.

 خسارت ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی خشکسالی به کشاورزی استان ایلام

به گزارش خبرنگار ایانا در ایلام، محمدعلی اقدسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: خشکسالی در یک سال اخیر سبب شد تا بخش‌های کشاورزی هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت‌ ببینند.

 وی افزود: در زیربخش حفظ نباتات ۲۵ میلیارد ریال به ۵۰ هزار مزرعه خسارت وارد شد؛ همچنین  ۲۰ هزار کلنی زنبور عسل به میزان چهار و نیم میلیارد ریال خسارت ناشی از خشکسالی را متحمل شدند.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: برای جبران خسارت زنبورداران ۲ و نیم میلیارد ریال کمک بلاعوض و ۲ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته شده است همچنین در راستای کاهش خسارت‌ها در حوزه نباتات اقدامات پیشگیرانه‌ای چون مبارزه با آفت سِن مادر در سطح چهار هزار و ۵۰۰ هکتار، تامین و تهیه سموم مورد نیاز دفع آفات و آگاه سازی کشاورزان انجام گرفت.

وی ادامه داد: به علت خشکسالی امسال با کاهش تولید شدید علوفه مواجه شدیم؛ برای افزایش منابع آبی، توسعه عملیات‌های آبخیزداری را در دستور کار قرار داده‌ایم.

اقدسی تصریح کرد: این خشکسالی‌ها در سال زراعی جاری ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ به زیربخش‌های مختلف زراعت، باغبانی، دام، طیور، شیلات، زنبورعسل و حفظ نباتات بوده است.

وی افزود: ۷۰ تا ۱۰۰ درصد مزارع دیم گندم، بیش از ۲۰ درصد مزارع گندم آبی و کلزا خسارت دیدند و هشت میلیارد تومان در مجموع خسارت به بخش‌های زراعی جهاد کشاورزی ناشی از خشکسالی در بخش های گندم، جو، کلزا، حبوبات، گلرنگ وعلوفه به استان وارد شد.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام با بیان اینکه بیش از ۹۳ درصد باغات تحت پوشش بیمه قرار دارند گفت: چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی باغی استان به زیر کشت محصول رفت که به علت خشکسالی چهار هزار و ۶۱۱ تن به محصولات باغی استان با ارزش ریالی ۲۳۰ میلیارد ریال خسارت وارد شد.

اقدسی در خصوص جبران خسارت های وارده به بخش شیلات افزود: خشکسالی‌ها ۴۳۰ میلیارد ریال خسارت به مزارع ماهیان سردآبی و گرم آبی به میزان یک هزار و ۵۰۰ تن وارد کرد که البته برای کاهش مقدار خسارت‌ها اقدامات پیشگیرانه‌ای چون مکانیزاسیون مزارع، استفاده از سیستم‌های هواده، استفاده از سیستم آب برگشتی، مدیریت بهداشت و تغذیه انجام گرفته و ۱۱۰ میلیارد ریال از محل پرداخت تسهیلات و ۱۵ میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات عمرانی اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: در حوزه دام ۶۲ میلیارد ریال خسارت به ۱۸۳ واحد پرورش دام وارد شد که برای جبران خسارت این حوزه ۳۰ میلیارد ریال به صورت بلاعوض و ۳۲ میلیارد ریال هم تسهیلات کم بهره پرداخت می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام گفت:  ۹۰ واحد پرورش طیور به میزان ۷۰ میلیارد ریال خسارت دیده‌اند و برای جبران این خسارت‌های وارده در مجموع ۷۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت به نسبت مساوی ۳۵ میلیارد ریالی برای مرغداران خسارت دیده در نظر گرفته شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید