Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام:

روزانه ۵۰ تن مرغ در استان ایلام تولید وعرضه می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: قیمت مرغ در استان ایلام تابع ستاد تنظیم بازار مرغ کشور است و روزانه به طور متوسط بین ۴۰ تا ۵۰ تن مرغ در استان ایلام تولید وعرضه می شود که این مقدار مرغ جوابگوی مصرف نیاز استان است.

روزانه ۵۰ تن مرغ در استان ایلام تولید وعرضه می شود

به گزارش  خبرنگار ایانا در استان ایلام،“محمدعلی اقدسی” بیان داشت: بنا بر مصوبه ستاد تنظیم بازار استان و بر اساس دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور عرضه و ذبح مرغ زنده به علت وجود مخاطرات زیست محیطی و همچنین حفظ سلامت مصرف کنندگان در استان ممنوع است و تاکنون ۵۶ واحد متخلف و همچنین ۱۰عامل توزیع مرغ زنده شناسایی و به دستور مراجع قضایی پلمب شده اند.

وی به تامین نهاده های دام و طیور استان اشاره کرد و اظهار داشت:برابر سهمیه تعیین شده در سامانه، هیچ مشکلی در مورد تامین نهاده های دام و طیور استان وجود ندارد و تاکنون ۱۵ هزار تن نهاده به متقاضیان تحویل شده است و البته تامین نهاده امسال با توجه به خشکسالی بزرگ و بی سابقه حاکم بر کشور و کاهش تولید علوفه و مراتع با مشکلاتی همراه بود و همچنین وجود تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا در این مورد مزید بر علت بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه سرانه مصرف مرغ استان ایلام ۸۰ گرم در روز است که با توجه به میزان تولید این فرآورده پروتئینی در استان و تعداد جمعیت، مقدار مصرف و تولید مرغ در استان ایلام متناسب با نیاز مصرف کنندگان است،تصریح کرد:میزان تولید مرغ در استان ایلام ۲ تا ۳ برابر میزان مصرف استان است و طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار مرغ کشور مازاد مرغ تولیدی به استان‌های همجوار چون خوزستان و کرمانشاه یا استان پر مصرفی نظیر تهران صادر می شود.

اقدسی خاطرنشان کرد: تامین و تولید مرغ بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است اما عرضه، عاملان توزیع، نظارت بر قیمت‌ها و شیوه عرضه بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است و سازمان جهاد کشاورزی هیچ نقشی در توزیع و نظارت بر قیمت ها ندارد.

وی با بیان اینکه نوسانات قیمت و افزایش خودسرانه قیمت خارج از مصوبه ستاد تنظیم بازار مرغ کشوردراستان های همجوار باعث ایجاد اختلال در توزیع و قیمت مرغ در بازار استان ایلام شده است،گفت:در راستای صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ایلام به عنوان تنها استان کشور مصوبه قیمت کشور را اجرایی کرده در حالی که قیمت عرضه مرغ در استان‌های دیگر بسیار بالاتر از نرخ مصوب کشوری و خرید آن خارج از توان عامه مردم است.

اقدسی افزود: قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ از مرغداری ۱۷ هزار و۱۰۰ تومان، از کشتارگاه ۲۳ هزار و۳۰۰  تومان و قیمت تمام شده برای مصرف کننده پس از کشتار۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است که البته با توجه به در نظر گرفتن هزینه حمل و نقل و توزیع با تصویب ستاد بازار تنظیم مرغ استان به ۲۵ هزار و۵۰۰ تومان برای مصرف کننده افزایش یافت.

وی اظهار داشت:کشتارگاه های مانشت و سیمره وظیفه کشتار و عرضه مرغ در استان را برعهده دارند که مرغ کشتار شده در این کشتارگاه ها در اختیار عاملان توزیع در سراسر استان قرار می‌گیرد و هر منطقه از استان که فاقد عاملان توزیع باشد، افراد در صورت تقاضا برای دریافت مجوز عاملیت توزیع مرغ کشتار روز به سازمان صمت برای دریافت مجوز مراجعه فعال کنند.

وی به مرغداری های نیمه فعال و راکد اشاره و تصریح کرد: این واحدها در صورت تمایل به ادامه فعالیت خود می ‌توانند در صورت تعیین تکلیف وام های معوقه بانکی گذشته خود، برای دریافت تسهیلات جدید درخواست کنند و همچنین تمامی مرغداری ها بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار مرغ کشور باید ۹۰ درصد از مرغ تولیدی خود را به کشتارگاه‌ها تحویل دهند که در استان ایلام با توجه به میزان جمعیت و مقدار مصرف سرانه، میزان مرغ تولیدی مازاد به دیگر استان های پرمصرف داده می شود.

وی خاطرنشان کرد:هرچند در کل کشور به علت کاهش جوجه‌ریزی در خرداد ماه با کاهش تولید مرغ مواجه بوده‌ایم اما در استان ایلام این معضل با توجه به مدیریت درست عرضه و تقاضا، مشهود نیست و استان هیچ مشکلی در زمینه تامین مرغ مصرفی خانوار ندارد و حتی در بازه زمانی قبل از خردادماه مرغ مازاد استان به مقدار روزانه ۳۰ تا ۵۰ تن به استان‌های تهران خوزستان و کرمانشاه صادر شده است.

وی به خشکسالی های موجود در کشور در خصوص میزان خسارت های وارده ناشی از خشکسالی به زیربخش های کشاورزی استان اشاره و اظهار داشت: بر اساس برآوردهای انجام شده ۷۰ تا ۱۰۰ درصد مزارع دیم گندم، بیش از ۲۰ درصد مزارع گندم آبی و کلزا و سایر زیربخش‌های کشاورزی به علت خشکسالی دچار خسارت شده اند و خسارت براورد شده ۸۵۰ میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: مراتع استان به علت خشکسالی عدیده امسال با کاهش تولید شدید علوفه مواجه بود هرچند در بیشتر استان های کشور وضعیت به این گونه است و البته سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام برای افزایش منابع آبی خود توسعه عملیات های آبخیزداری را در دستور کار دارد و هم اکنون بزرگترین طرح آبخوان کشور در شهرستان دهلران است و امسال تقویت و توسعه طرح های عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام به سامانه گرمسیری  اشاره کرد و گفت: ۱۷ هزار و ۵۵۰ هکتار از اراضی شهرستان های ایلام، مهران و دهلران تحت پوشش این سامانه تامین آب می شوند و هم اکنون وزارت جهاد کشاورزی ۹۶ درصد و وزارت نیرو ۸۰ درصد از سهم خود در تکمیل این طرح مهم ملی را انجام داده‌اند.

اقدسی افزود: آب این سامانه برای مصارف شرب، کشاورزی و صنایع است و در نیمه دوم سال جاری سد کنجانچم از محل تامین آب این سامانه آب گیری خواهد شد و با آبگیری این سد اراضی شهرستان های ایلام و مهران تامین آب می شوند.

وی به بذور کشاورزان  در سال جاری اشاره و اظهار داشت: ۲۶ هزار تن انواع بذر اصلاح شده در سطح استان توسط شرکت‌های فرآوری تامین شده است که برای اوایل مهرماه این بذور پس از فرآوری، ضدعفونی و بوجاری در اختیار کشاورزان بومی و فعال استان قرار می‌گیرد و در این راستا برای جلوگیری از فعالیت و سو استفاده دلالان، بذور توسط عاملان توزیع به صورت مستقیم در اختیار کشاورزان استان داده می‌شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید