Iranian Agriculture News Agency

ایجاد ۳۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در استان ایلام

معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام از ایجاد حدود ۳۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در این استان خبر داد.

 ایجاد  ۳۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در استان ایلام

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، تورج کرمی معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام اظهار کرد: کل آب قابل استحصال کشور سطحی و زیرزمینی حدود ۱۲۰ میلیارد مترمکعب تخمین زده می‌شود که در حال حاضر حدود ۹۵ میلیارد مترمکعب استفاده می‌شود که بیش از ۸۰ درصد آن در بخش کشاورزی است.

 وی افزود: کل اراضی کشور حدود ۲۰ میلیون هکتار است که کمتر از ۴۰ درصد آن آبی بوده مابقی دیم است، تامین آب بخش کشاورزی عمدتاً به عهده وزارت نیرو است.

 کرمی یادآور شد: توسعه شبکه‌های اصلی، توسعه سدها، تامین آب و مجوز بهره برداری از آب‌ها به عهده وزارت نیرو است و توسعه شبکه‌های آبیاری بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

 وی  تصریح کرد: جهاد کشاورزی استان ایلام به دنبال آبیاری تحت فشار با استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری است، در این زمینه اعتبارات بلاعوض دولتی تا ۸۵ درصد هزینه‌ها به کشاورزان می‌شود.

 کرمی گفت: امسال بر اساس برآورد برای هر هکتار سیستم‌های آبیاری نوین حدود ۳۰ میلیون تومان نیاز است، در این خصوص کشاورزان می‌توانند هر چه سریع‌تر به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه و تشکیل پرونده دهند.

 معاون آب و خاک جهاد کشاورزی استان ایلام، افزود: طی یک دهه گذشته حدود ۳۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در استان ایلام از کمک‌های بلاعوض دولتی انجام شده است.

 وی گفت: طی این چند سال اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته و اراضی بسیار زیادی از سیستم آبیاری سنتی به سیستم آبیاری نوین تغییر پیدا کرده که در مصرف آب و نیز بحث افزایش عملکرد مزارع تاثیرگذار بوده است.

کرمی خاطرنشان کرد: در شهرستان‌های دهلران، مهران و دره شهر که اراضی آبی بیشتری وجود دارد، تجهیز اراضی به سیستم‌های آبیاری نوین بیشتر صورت گرفته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید