Iranian Agriculture News Agency

رئیس مجلس از طرح سد مخزنی کنجان چم بازدید کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : سد مخزنی کنجان چم میتواند آب کشاورزی و صنعت را تامین کند.

رئیس مجلس از طرح سد مخزنی کنجان چم بازدید کرد

به گزارش خبرنگار ایانا در ایلام، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در ادامه عزیمت یک روزه خود به استان ایلام از پروژه سد مخزنی کنجان چم بازدید به عمل آورد و از نزدیک در جریان مراحل پیشرفت این پروژه مهم قرار گرفت.

قالیباف در جریان بازدید از سد مخزنی کنجان چم، مسئله انتقال آب در منطقه گرمسیری استان ایلام و کرمانشاه را موضوع مهمی برشمرد و این مگا پروژه را در همین راستا دانست و گفت: این پروژه می‌تواند آب کشاورزی و صنعت را در استان تأمین کند و این مهم تا چندین دهه آب منطقه را تأمین خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه این پروژه پیشرفت خوبی با تزریق اعتبار از صندوق توسعه ملی با دستور رهبر معظم انقلاب داشته است،

افزود: برآورد ما این است که قریب به ۴ هزار میلیارد تومان برای بهره‌برداری از این پروژه نیاز است.

وی با یادآوری اینکه تاکنون ۱۰ میلیارد دلار برای این پروژه هزینه شده ئاست، ادامه داد: در حال حاضر دولت و مجلس مصمم هستند رقم مورد نیاز برای بهره‌برداری از این پروژه را تأمین کنند تا پروژه به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

قالیباف تأکید کرد: حتماً خسارتی که از عدم بهره‌برداری این پروژه به دلیل حجم بالای سرمایه‌گذاری تحمیل خواهد شد بیشتر از رقم مورد نیاز برای تکمیل پروژه است. این پروژه این قابلیت را دارد که ده‌ها هزار هکتار زمین را زیر کشت ببرد و به همین دلیل امیدواریم بخش مهمی از ۴ هزار میلیارد تومان مورد نیاز این پروژه را امسال تأمین کنیم تا نهایتاً این پروژه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

پیمانکار این پروژه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) بوده و این پروژه از سال ۹۲ آغاز شده است و در مرحله بهره برداری قرار دارد. ظرفیت این سد85  میلیون مترمکعب است و سطح آن ۴۴۵ هکتار بوده است. نوع این سد نیز خاکی به شمار می آید.

طرح بزرگ گرمسیری شامل ۴ قطعه بوده که سد کنجان چم یکی از قطعه های مهم آن به شمار می آید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید