Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام:

استان ایلام نیازمند صنایع تبدیلی کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: استان ایلام در زمینه‌های مختلف کشاورزی ، کم‌نظیر و یژه است، جای خالی صنایع تبدیلی در زمینه روغن‌کشی و قندسازی مشکلی است که امیدواریم با حضور سرمایه‌گذاران حل شود.

استان ایلام نیازمند صنایع تبدیلی کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، محمدعلی اقدسی بیان داشت: در استان ایلام با داشتن شرایط آب و هوایی متنوع و  پتانسیل ها و زیرساخت‌های موجود در مناطق مختلف  اقداماتی در زمینه توسعه کشاورزی استان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فعالیت در بخش کشاورزی در سال‌های گذشته  اجرای طرح های زیربنایی تامین آب، بوده است،گفت: احیای دشت های خوزستان و ایلام اقدامی مهم بود  که این طرح در استان شامل احیا و بازسازی و نوسازی اراضی در سطح ۴۷ هزار هکتار بود؛ خوشبختانه عملیات اجرایی و آن به پایان رسیده و در حال حاضر ۴۷ هزار هکتار  اراضی مشمول این طرح به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده‌اند و فاز دوم این طرح در حدود ۹ هزار هکتار بوده که در صورت تامین اعتبار وارد فاز اجرایی خواهد شد.

اقدسی گفت: طرح سامانه گرمسیری  حدود ۱۸ هزار هکتار بوده و کار اجرایی شبکه‌های فرعی و اجرای سیستم های نوین آبیاری در داخل مزرعه که از تعهدات سازمان جهاد کشاورزی بوده انجام شده و باید وزارت نیرو نسبت به ایجاد شبکه اصلی انتقال آب اقدام کند.

وی با بیان اینکه طرح رودخانه مرزی نیز شامل ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی استان بوده که بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به بهره برداری رسیده است، تصریح کرد: سالانه بالغ بر یک میلیون تن محصولات زراعی و باغی تولید شود  که ارزش قتصادی این تولیدات ۶ هزار میلیارد است.

اقدسی در زمینه کشت کلزا اظهار کرد: کشت کلزا در ایلام رونق گرفته به طوری که در حال حاضر ایلام جزء شش استان برتر کشور در زمینه کشت کلزا است و  دهلران و مهران قطب های تولید کلزا در استان محسوب می‌شود که با توجه به نیاز کم کشت کلزا به آب و داشتن صرفه اقتصادی برای کشاورزی، کشت این محصول در استان رونق گرفته است.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای کشت کلزا در ۲۰ هزار هکتار اراضی ایلام در سال جاری، افزود: تاکنون سطح زیر کشت محصول کلزا به  ۱۲ هزار هکتار افزایش یافته و  پیش بینی می‌شود ۲۵ هزار تن کلزا در استان برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه با توسعه اراضی آبی در ایلام در سال های آینده میزان اراضی کشت کلزا در استان افزایش خواهد یافت، افزود: احداث یک کارخانه روغن‌کشی در استان یکی از صنایع تبدیلی مورد نیاز برای مردم استان است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام تصریح کرد: در استان ایلام امکان تولید محصول چغندرقند وجود دارد اما متاسفانه به دلیل نبود کارخانه قند در استان، با وجود این پتانسیل‌ها کشت این محصول با کندی در حال انجام است و در نظر داریم با توجه به شناسایی سرمایه‌گذار و اعلام آمادگی آنان در راه توسعه کشت چغندر با جدیت بیشتری ورود کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید