Iranian Agriculture News Agency

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی ایلام خبر داد:

کاشت ذرت بصورت نشایی برای اولین بار در شهرستان دهلران

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان گفت: اجرای همزمان مراسم روز مزرعه کشت نشایی ذرت و کارگاه آموزشی تنظیم کارنده رایزبد در شهرستان دهلران استان ایلام برگزار شد.

کاشت ذرت بصورت نشایی برای اولین بار در شهرستان دهلران

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، حشمت سیاهی از برگزاری مراسم روز مزرعه کاشت ذرت نشایی در اراضی زراعی مربوط به شرکت تعاونی تولید شرکت ولی عصر دشت عباس شهرستان دهلران با حضور روسای مرکز ، مروجان مسئول پهنه های تولیدی و کشاورزان پیشرو سطح شهرستان و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتیخبر داد و گفت: در این مراسم ابتدا علی حسینی،  خرسان و کارشناسان مجری طرح توضیحات لازم در خصوص کشت گیاه ذرت بصورت نشایی و مزایا و معایب این روش کشت ارائه کردند.

وی گفت: از جمله نتایج اجرای این طرح ترویجی کاهش طول دوره رویش در کشت نشایی ذرت نسبت به کشت مستقیم بذر ذرت و نیز بهره وری  کاهش مصرف آب حداقل به میزان 30 درصد است.

سیاهی ادامه داد : که طی سال زراعی جاری برای اولین بار کشت ذرت با استفاده از نشاء در سطح یک هکتار در منطقه دشت عباس شهرستان دهلران با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان و مرکز جهاد کشاورزی دشت عباس اجرا گردید که مورد استقبال کشاورزان ذرت کار منطقه قرار گرفت بطوریکه در ابتدای  اجرای طرح تعداد زیادی کشاورزان ضمن بازدید و الگو گرفتن از طرح ترویجی مذکور اقدام به خرید و کاشت نشاء ذرت  در مرحله واکاری مزارع ذرت خود نمودند و امید میرود با کاهش هزینه های تهیه نشاء در سالهای آتی  اکثر مزارع ذرت منطقه با استفاده از این روش کاشت شوند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین پس از مراسم روز مزرعه یک دوره کارگاه آموزشی نحوه بکارگیری کارنده رایزد  جهت کاشت مستقیم بر روی بقایای کشت قبلی که با همت اداره فن آوری های مکانیزه سازمان و همکاران مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دهلران برگزار شد.

 سیاهی ادامه داد: این دستگاه قادر است که همزمان چهار ردیف  کشت را بر روی پشته های بلند و بصورت کشت مسقیم انجام دهد که با توجه به ضرورت کاهش تردد ماشین آلات در سطح مزارع ، حفظ بقایای گیاهی و نیز کاهش مصرف کودهای شیمیایی ، استفاده از این نوع  دستگاه گام مهمی در راستای کشاورزی پایدار و حفاظتی در سطح استان  خواهد بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید