Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ایلام

افزایش ۱۷ درصدی توزیع بذر گندم استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ایلام از افزایش ۱۷ درصدی توزیع بذر گندم در بین کشاورزان این استان در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

افزایش ۱۷ درصدی توزیع بذر گندم استان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایانا در استان ایلام، حشمت زرین جوب بیان کرد: در سال زراعی جاری تاکنون بیش از ۱۷ هزار تن انواع بذور اصلاح شده گندم آبی و دیم میان گندمکاران استان ایلام توزیع شده است.
وی افزود: باتوجه به میزان بالای تقاضای کشاورزان برای دریافت بذر گندم با قیمت تضمینی، سه هزار تن بذر اصلاح شده دیگر نیز در شهرستان‌های دهلران، آبدانان و مهران توزیع خواهد شد که به این ترتیب میزان کل بذور توزیع شده این مناطق به بیش از ۲۰ هزار تن خواهد رسید.
زرین جوب در خصوص کمبود و مشکلات پیش آمده فراروی توزیع بذر در ایلام، گفت: علت کمبود بذر در مناطق جنوبی استان به دلیل اختلاف فاحش قیمت گندم آزاد و بذور فرآوری دولتی است که این امر موجب رغبت جمع زیادی از کشاورزان برای استفاده از این بذور نسبت به سنوات گذشته شده است.
زرین‌جوب یادآور شد: بخش عمده‌ای از کشاورزان که در سنوات قبل از بذور خودمصرفی کشت می کردنداما در سال جاری خواهان استفاده از بذور اصلاح شده هستند و نیز یکی دیگر از دلایل کمبود موقتی بذر در این مناطق، افزایش تقاضا در استان‌های مجاور و قاچاق بذر گندم استان به این استان‌ها بوده که در روزهای اخیر با همکاری خوب سپاه و نیروی انتظامی راه‌های قاچاق بذر تحت کنترل قرار گرفته و این کمبود موقت به زودی رفع خواهد شد.
وی ضمن اینکه از کشارزوان متقاضی دریافت بذر خواست با مراکز توزیع همکاری کنند، تاکید کرد: کشاورزان گندمکار دغدغه تأمین بذر را نداشته باشند و عملیات توزیع بذر مورد نیاز آنها تا پایان آذر ماه ادامه خواهد داشت و استان مشکل خاصی در زمینه توزیع بذر در بین کشاورزان ندارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ایلام پیش بینی کرد: در سال زراعی جاری ۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و ۸۸ هزار زمین دیم به زیر کشت محصول گندم برود.
در فصل برداشت سال زراعی گذشته ۳۴۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان ایلام به نرخ تضمینی و مصوب خریداری شد که از این مقدار خرید تضمینی انجام شده نزدیک به ۲۶۴ تن گندم خوراکی و دروم و ۳۴ هزار تن نیز گندم بذری است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید