Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور عشایری:

کرونا هزینه کوچ عشایر ایلام را افزایش داد

مدیرکل امور عشایری استان ایلام با بیان اینکه رویه کوچ سنتی عشایر این استان بدلیل شیوع کرونا به کوچ ماشینی تغییر کرده است، گفت: هزینه بالای جابجایی دام‌ها از مبدا به مقصد بوسیله ماشین باعث خسارت به این قشر شده است.

کرونا هزینه کوچ عشایر ایلام را افزایش داد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، فرشاد یاسمی مدیرکل امور عشایری استان ایلام، گفت: مهم‌ترین آسیب و خسارتی که کرونا به جامعه عشایر استان وارد کرد، عدم فروش دام‌های مازاد و پرداخت هزینه جابجایی دام‌ها و جابجایی دام به روش ماشینی است.

وی یادآور شد: از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز جامعه عشایری استان هیچ فوتی ناشی از کرونا نداشته است.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام، کم بودن علوفه به دلیل افزایش دام‌های عشایر و در مقابل اختصاص مراتع به طرح‌های غیر از دام را از دیگر مشکلات عشایر ذکر کرد و افزود: در حال حاضر بین دام و مرتع تعادل نسبی برقرار نیست اما طی هماهنگی‌های انجام شده با سازمان جنگل‌ها و مراتع و اداره کل منابع طبیعی استان درصدد رسیدگی به این موضوع هستیم.

وی با اشاره به اینکه زمان‌بندی و تقویم کوچ عشایر با تغییرات آب و هوایی تغییر می‌کند، گفت: تقویم زمانی به دلیل ایجاد تعادل بین دام و مرتع است و نوع مرتع و شرایط آب و هوایی باید متناسب و سازگار با دام عشایر باشد.

یاسمی تاکید کرد: استان ایلام از نظر کیفیت تولیدات دامی به دلیل قرارگیری در منطقه زاگرس‌ و بکر بودن طبیعت دارای مطلوب‌ترین و نادرترین محصولات دامی در کشور است.

مدیرکل امور عشایری ایلام در خصوص واکسیناسیون دام‌های عشایر استان افزود: طی نشست‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان دامپزشکی مقرر شده است که به صورت سیار و در زمان‌بندی‌های مشخص در ییلاق و قشلاق و میان‌بندها موضوع واکسیناسیون و معاینات دام عشایر پوشش داده شود.

وی آبدانان را پرتراکم‌ترین و سیروان را کم تراکم‌ترین شهرستان از نظر جمعیت دامی استان عنوان کرد و افزود: شهرستان دهلران نیز جزو وسیع‌ترین مناطق عشایری استان است و این شهرستان بعضا محل استقرار  عشایر استان‌های همجوار نظیر همدان، کرمانشاه و لرستان است.

وی افزود: راه‌های عشایری ایلام یکی از مناطق آسیب‌پذیر به ویژه در حوادث غیرمترقبه نظیر سیل است و این راه‌ها به علت سخت گذر بودن و نداشتن ابنیه مناسب همواره دستخوش آسیب و تخریب هستند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید