Iranian Agriculture News Agency

مدیر شیلات و آبزیان سازمان

اشتغال 200 نفر در پرورش ماهی سد سیمره

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام از اشتغال 200 نفر در پرورش ماهی سد سیمره خبر داد.

اشتغال 200 نفر در پرورش ماهی سد سیمره

رضا سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار ایانا در استان ایلام گفت: در راستای بهره وری از منابع آب استان و افزایش تولید آبزیان، موضوع پرورش ماهی در قفس در دستور کار مدیریت شیلات قرار گرفت که مطالعات سد سیمره در شهرستان بدره توسط پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور صورت گرفت و این مدیریت نسبت به صدور مجوز به ظرفیت ۲۰۰۰ تن اقدام و از این ظرفیت ۱۰۰۰ تن به صورت صنعتی به سرمایه گذار بومی واگذار شده است. 

وی افزود: در سال ۹۷ با احداث ۲۰۰۰ قفس ۵۰ تنی صنعتی به عنوان نمونه ملی کشوری پرورش ماهی در قفس در آب‌های داخلی انتخاب و ۱۰۰۰ تن بومی دیگر در منطقه به تعداد ۲۱ طرح در قالب قفس‌های ۴۰ و ۱۰۰ تنی واگذار شده است که در مجموع طرح پرورش ماهی در قفس با ظرفیت ۲۰۰۰ تن در سد سیمره با اشتغالزایی ۲۰۰ نفر فعال بوده که حدود ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات جهت این امر دریافت شده است. 

مدیر شیلات ایلام، تصریح کرد: جهت توسعه این امر مطالعات سد دویرج در شهرستان دهلران نیز در دست اقدام است که متعاقبا به متقاضیان و فارغ‌التحصیلان بیکار منطقه واگذار خواهد شد تکمیل زنجیره تولید از جمله احداث صنایع فراروی و بسته بندی ماهی از جمله برنامه‌های دیگر مدیریت شیلات در راستای حمایت از قشر تولید کننده است.

پرورش ماهی در قفس یکی از شیوه‌های نوین آبزی پروری است که توسعه آن نیازمند حمایت بیشتر از سرمایه گزاران و رفع مشکلات و ابهامات پیرامون این  صنعت پویا است بدون حمایت مسوولین این حوزه دوام نمی‌آورد و شاهد رکود این صنعت خواهیم بود.

از مزایای این روش می‌توان به کاهش هزینه نسبت به پرورش ماهی در استخرهای خاکی، سهولت در مشاهده و بررسی میزان تغذیه ماهی، مقرون به صرفه بودن هزینه‌های ثابت نسبت به دیگر روش‌های پرورش آبزیان اشاره کرد این در حالی است مزایای این روش مورد توجه کشورهای توسعه یافته دیگر قرار گرفته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید