Iranian Agriculture News Agency

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی ایلام

۳۲ میلیون نوبت واکسن نیوکاسل در مرغداری های ایلام استفاده شد

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی ایلام گفت: ۳۲ میلیون نوبت انواع واکسن از ابتدای سال جاری تاکنون برای پیشگیری از بیماری نیوکاسل در طیور صنعتی استان استفاده شده است.

۳۲ میلیون نوبت واکسن نیوکاسل در مرغداری های ایلام استفاده شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، شهرام باسامی اظهار کرد:  انواع واکسن های کشته ( واکسن هایی که ویروس در آنها به طور کامل کشته شده است) و زنده ( واکسن هایی که ویروس در آنها تضعیف شده است) به صورت تزریقی، آشامیدنی، چشمی و اسپری در واحد های صنعتی طیور گوشتی استان استفاده شده است.

وی افزود:  در سال جاری تنها یک کانون بیماری کشنده نیوکاسل مربوط به یک واحد مرغداری در استان ایلام شناسایی شده است که ۳۵ درصد طیور این مرغداری به علت ابتلا به بیماری نیوکاسل تلف شده اند.

باسامی یادآور شد: در مدت مشابه سال گذشته تعداد کانون های بیماری نیوکاسل هشت مورد بود که امسال به یک مورد کاهش یافته است که این امر بیانگر کاهش کانون های درگیر و کاهش ابتلا و تلفات طیور است.

وی اضافه کرد: بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی بسیار کشنده در پرندگان است که دارای سه فرم تنفسی، گوارشی و عصبی بوده و این بیماری در زمره بیماری های بومی کشور قرار دارد و مهمترین راه پیشگیری و مبارزه با این بیماری خطرناک، دور نگه داشتن طیور از ویروس عامل بیماری است.

وی گفت: با توجه به تغییر فصل و سرد شدن هوا و احتمال افزایش بروز بیماری در گله های مرغ گوشتی، نسبت به رعایت اصول قرنطینه و امنیت زیستی، مدیریت بهداشتی فرم بیماری و واکسیناسیون به موقع طیور علیه این بیماری اقدامات لازم باید توسط مرغداران صورت بگیرد.

باسامی افزود: با توجه به بومی بودن بیماری و امکان انتقال بیماری از طیور بومی به عنوان ناقل بیماری، به منظور کاهش کانون های بیماری در طیور بومی و صنعتی، اداره کل دامپزشکی استان ایلام در ۲ مرحله به طور همزمان با کل کشور اقدام مایه کوبی آشامیدنی علیه بیماری نیوکاسل در اواخر سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ کرد و پیش بینی می شود فاز سوم واکسیناسیون طیور بومی تا پایان سال ۹۹ انجام گیرد.

استان ایلام سالانه میانگین ۵۴ هزار تن گوشت مرغ تولید می کند و ۴۰۰ واحد مرغداری در استان مجوز فعالیت دارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید