Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل تعاون روستایی ایلام

تولید گوشت مرغ ایلام 3 برابر نیاز داخلی است

مدیرکل تعاون روستایی ایلام گفت: تولید گوشت قرمز ۲ برابر و گوشت مرغ سه برابر نیاز مصرف داخلی در این استان است.

تولید گوشت مرغ ایلام 3 برابر نیاز داخلی است

محمدناصرناصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در استان ایلام گفت: میانگین تولید سالانه گوشت قرمز دامداران استان ۲۶ هزار تن و تولید مرغ نیز ۵۴ هزار تن است.

وی افزود: تعاون روستایی استان ایلام دارای پنج اتحادیه شهرستانی، پنج اتحادیه استانی تخصصی، یک نظام صنفی و کانون خبرگان کشاورزی، ۱۹۷ شرکت تعاونی تحت عنوان تعاونی های فراگیر و ۶۷ هزار بهره بردار زیربخش های مختلف کشاروزی است.

ناصری توضیح داد: دامداران استان ایلام دارای یک هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی و نیمه صنعتی با ۳۸ هزار راس دام سنگین و ۲ و میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک هستند که یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس آن به جامعه عشایری تعلق دارد و یک اتحادیه و ۱۶ تعاونی مرغداری نیز در ایلام فعال است.

وی یادآور شد: در اتحادیه زنبورداران نیز نزدیک به ۲ هزار نفر بهره بردار فعال با ۱۷۵ هزار کلونی زنبور عسل وجود دارد و یک هزار و ۳۵۰ تن عسل در استان تولید می شود که یکی از مرغوب ترین و باکیفیت ترین عسل های تولیدی کشور است و برندسازی و ایجاد آزمایشگاه و فروشگاه عسل استان در دستور کار قرار دارد.

ناصری بیان کرد: اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی به عنوان قدیمی ترین اتحادیه در زمینه خرید و فروش محصولات کشاورزی، تامین نهاده های دامی و فروشگاه های مصرف در بخش کشاورزی برای بهره برداران فعالیت دارد.

وی ادامه داد: اتحادیه تعاونی های تولید کشاورزی شامل سه بخش تعاونی های تولیدی، تعاونی های سهامی - زراعی و تعاونی های کشت و صنعت است که نظام بهره برداری ۸۰ هزار از اراضی تحت پوشش سامانه گرمسیری و همچنین اراضی تحت پوشش طرح احیای اراضی از آب سد کرخه که مجهز به سیستم نوین آبیاری هستند تحت پوشش تعاونی های زراعی کشت و صنعت با ۴۷ شرکت تعاونی است.

ناصری تامین و تولید بذور، تامین نهاده های کشاورزی، تعیین الگوی کشت با استفاده از کشت های قراردادی برای ایجاد تعادل در تولید محصول کشاورزی، عرضه و تقاضا با هدف توسعه یا تولید و عرضه هدفمند و مدیریت شده برخی اقلام کشاورزی متناسب با نیاز بازار به منظور جلوگیری از متضرر شدن کشاورز را از دیگر فعالیت های تعاون روستایی با همکاری اتحادیه ها و تعاونی های بخش کشاورزی برشمرد.

وی یادآور شد: کشت و تولید محصولاتی چون چغندرقند، دانه های روغنی، گیاهان علوفه ای و دارویی از جمله کشت های قراردادی هستندکه متناسب با نیاز بازار کشت و توسعه می یابند تا از محل کشت و عرضه این محصولات به خریداران علاوه بر تامین نیاز بازار مصرف، تولیدکنندگان نیز به درآمدزایی دست پیدا کنند.

مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام گفت: ایجاد اتحادیه های جدید آبزیان، گلخانه داران و باغداران در دستور کار است ولی فعالیت بهره برداران این حوزه ها تحت نظارات و تعداد فعالان این بخش ها نیز ساماندهی شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید