Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی در استان ایلام

افزایش تولید 100 هزار تنی گندم در استان ایلام

رییس سازمان جهاد کشاورزی در استان ایلام گفت : به مناسبت گرامیداشت هفته دولت تعداد 21 پروژه تولیدی و خدماتی در بخش کشاورزی استان ایلام با اعتباری بالغ بر 189 میلیارد و 394 میلیون ریال مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

افزایش تولید 100 هزار تنی گندم در استان ایلام

محمدعلی اقدسی در گفت و گو با خبرنگار ایانا در استان ایلام اظهار کرد: مهمترین برنامه های سازمان جهاد کشاورزی در سال جهش تولید می توان به برنامه تداوم خودکفایی در زمینه محصولات استراتژیک نظیر افزایش تولید گندم، افزایش تولید دانه های روغنی، توسعه مکانیزاسیون، افزایش تولید علوفه و همچنین افزایش تولید ذرت دانه ای به منظور تامین بخشی از نهاده های مورد نیاز دامداران در سطح استان اشاره کرد.

وی به برنامه های 8 ساله  دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی در استان ایلام در دستور کار قرار گرفت اشاره کرد افزود: خوشبختانه تا کنون نتایج بسیار مثبتی در بخش کشاورزی استان در دولت تدبیر امید به دست آمده که می توان به افزایش تولید گندم اشاره کرد.

اقدسی یادآور شد : در حال حاضر میزان تولید گندم در استان ایلام بالغ بر 320 هزار تن می باشد که نسبت به ابتدای کارِ شروع دولت حداقل 100 هزار تن افزایش داشته است .

وی افزود: همچنین در ارتباط با افزایش دانه روغنی کلزا در حال حاضر تولید این دانه در سطح استان ایلام بالغ بر 22 هزار تن است که نسبت به ابتدای کارِ دولت که حدود 3 هزار تن بوده است، نزدیک به 15 هزار تن افزایش نشان می دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی در استان ایلام گفت: از دیگر اقدامات این سازمان انجام فعالیت های زیر بنایی بخصوص در زمینه توسعه اراضی آبی، در قالب طرح احیاء 550 هزار هکتاری استان های ایلام و خوزستان که حدود 50 هزار هکتار از این سهم در مناطق جنوبی استان ایلام قرار گرفته است و طرح سامانه گرمسیری و همچنین پروژه های کوچک تامین آب است.

وی افزود: سطح زیر کشت آبی اراضی استان از 70 هزار هکتار به 120 هزار هکتار در حال حاضر رسیده است و انتظار می رود در صورت تخصیص کامل اعتبارات و به بهره برداری رسیدن کامل پروژه های مذکور سطح اراضی آبی استان تا 150 هزار هکتار افزایش خواهد یافت .

اقدسی یادآور شد : طرح سامانه گرمسیری توسط وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در دست اقدام است که بخشی که به جهاد کشاورزی مربوط می شود بالغ بر 95 درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارد و بخش مربوط به وزارت نیرو که خطوط اصلی است متاسفانه بخشی از آن اجرا نشده و منتظر وصول اعتبارات هستیم که به انجام برسد.

وی ادامه داد : سامانه گرمسیری در مجموع 17 هزار و پانصد و پنجاه هکتار از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان های ایلام، مهران و دهلران را در آینده ای نزدیک مشروب می کند اما در حال حاضر چون خط اصلی سامانه گرمسیری هنوز به دلیل عدم تخصیص اعتبار توسط وزارت نیرو تکمیل نشده، بهره برداری از این 17 هزار 550 هکتار عملا انجام نشده ولی بخش های کوچکی نظیر 1500 هکتاری که در هفته گذشته به بهره برداری رسید و همچنین 4 هزار هکتار از طریق منابع آبی موجود و محلی به بهره برداری رسیده است.

اقدسی با اشاره به اینکه سامانه گرمسیری در استان ایلام شامل 2 بخش است افزود: یک بخش آن مربوط به توسعه حدود 17 هزار 550 هکتار از اراضی در شهرستان ایلام، عمدتا مهران و بخشی از دهلران است و حدود 10 هزار هکتار هم به صورت بهبود است که بخشی از آن در شهرستان مهران و بخش دیگر در شهرستان دهلران قرار دارد.

وی بیان داشت : اراضی که در قالب طرح بهبود آب مورد نیاز آنها تامین می شود قبلا از سیستم های موجود و آب هایی که دارای کیفیت مناسبی نبوده اند مورد بهره برداری قرار گرفتند لذا در صورت تامین آب سامانه، آب مورد نیاز این اراضی که به صورت آبی بوده اند و در بخش بهبود قرار دارند با استفاده از آب مناسب و با کیفیت تامین می شود.

اقدسی به مهمترین برنامه در دست اقدام سازمان جهاد کشاورزی در سال جاری اشاره کرد افزود : تداوم خودکفایی گندم و همچنین تداوم تولید دانه های روغنی بخصوص کلزا، مورد توجه این سازمان قرار دارد که حدود 18 هزار هکتار کلزا در سطح استان ایلام کشت شده که در صورت تحقق این مهم بالغ بر 30 هزار تن محصول دانه کلزا تولید می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی در استان ایلام یادآور شد: مهمترین چالشی که در سال جاری پیش روی کشاورزان قرار دارد تا حدود زیادی بالا رفتن قیمت برخی از نهاده ها نظیر کودها و سموم شیمیایی و نهاده های دامی است.

وی گفت: تمامی نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان در سال جاری شامل کود های شیمیایی و همچنین سموم مورد نیاز تا حد امکان تامین شده و در فصل کشت در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

اقدسی افزود: در حال حاضر در مورد قیمت نهاده های کشاورزی قیمت قطعی اعلام نشده و بحث یارانه مطرح است و منتظر تلاش وزارت جهاد کشاورزی هستیم تا با کسب یارانه از دولت قیمت نهاده هایی که در اختیار کشاورزان قرار می گیرد تغییر آنچنانی نداشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید