Iranian Agriculture News Agency

استاندار ایلام

۱۳ هزار هکتار اراضی ایلام تحت پوشش سامانه گرمسیری است

استاندار ایلام گفت: طرح سامانه گرمسیری که با حمایت مقام معظم رهبری انجام شد از مجموع ۳۰ هزار هکتار، با افتتاح یک هزار و ۵۰۰ هکتار امروز تاکنون حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار این استان فتتاح و به بهره برداری رسیده است.

۱۳ هزار هکتار اراضی ایلام تحت پوشش سامانه گرمسیری است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایانا در استان ایلام، قاسم سلیمانی دشتکی روز پنجشنبه در دیدار با وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: باقیمانده این طرح نیز دارای ۲ فاز است که در قالب این پروژه سد کنجانچم مهران آبگیری خواهد شد و امیدواریم با تامین اعتبار و تکمیل تونل های انتقال آب از کرمانشاه به ایلام این طرح تا پایان سال مالی به اتمام برسد.

وی تاکید کرد: کار وزارت جهاد کشاورزی در بخش سامانه گرمسیری در حال حاضر به پایان رسیده و هم اکنون فقط بحث انتقال خطوط اصلی است که باید توسط وزارت نیرو انجام شود.

سلیمانی دشتکی یادآور شد: در ایلام ۲ طرح بزرگ مربوط به حوزه جهاد کشاورزی اجرا شده است که در اراضی عین خوش و فکه شهرستان دهلران ۵۰ هزار هکتار احیای اراضی کشاورزی بوده و از این مقدار بیش از ۴۱ هزار هکتار آن افتتاح و به بهره برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: پروژه دیگری که توسط وزارت جهاد کشاورزی در استان ایلام در حال اجراست، طرح های آبرسانی کوچک به حدود ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی است که عمده این طرح ها تا پایان سال مالی امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

استاتدار ایلام تاکید کرد: با تکمیل و اجرای این پروژه های آبی در استان وضعیت سیستم های آبیاری و زهکشی نسبت به قبل از دولت تدبیر و امید به ۲ و نیم برابر افزایش خواهد یافت.

یک هزار و ۵۰۰ هکتار سیستم آبیاری نوین در اراضی کشاورزی منطقه کنجانچم شهرستان مهران استان ایلام امروز پنجشنبه ۲۳ مهرماه از طریق ویدیوکنفرانس با حضور رییس‌جمهوری افتتاح شد.

رییس جمهوری از طریق ویدیوکنفرانس پروژه آبرسانی نوین به ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان های ایلام و کرمانشاه را با عنوان طرح‌های توسعه منابع آب و خاک مرزی همزمان مورد بهره برداری قرار داد.

سهم استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ هکتار است که این طرح در قالب احداث شبکه‌های فرعی آبیاری سامانه گرمسیری با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال و با اشتغال‌زایی ۶۰۰ نفر مورد بهره برداری قرار گرفت.

در این مراسم که در منطقه کنجانچم شهرستان مهران برگزار شد، معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی، قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام و معاونان وی و جمعی از مسوولان استان حضور داشتند.

کل سهم پروژه سامانه گرمسیری در استان ایلام ۱۷ هزار و ۸۸۹ هکتار است که باید توسط وزارت نیرو اقدامات تکمیل عملیات اجرایی شبکه اصلی آبیاری و تخصیص آب آن انجام شود.

برآورد هزینه وزارت نیرو برای تکمیل سامانه گرمسیری در حوزه استان ایلام جهت ایجاد شبکه اصلی و انتقال آب ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

اردیبهشت ماه سال جاری نیز از طریق ویدیوکنفرانس رییس‌جمهوری تعدادی از پروژه‌های کشاورزی، آب و خاک استان ایلام را افتتاح کرد.

دهم اردیبهشت‌ماه سال جاری ۱۲۳ طرح زیربخش کشاورزی با اعتبار حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم پنج هزار و ۹۲۰ نفر با حضور وزیر جهاد کشاورزی و از طریق ویدیو کنفرانس بوسیله رییس‌جمهوری مورد افتتاح یا کلنگ‌زنی قرار گرفت.

استان ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی آبی و دیم است که سهم اراضی آبی استان ۱۰۵ هزار هکتار است.

وزیر جهادکشاورزی پس از افتتاح طرح های کشاورزی استان کرمانشاه به منظور بازدید از نهالستان شهرستان ایوان و نیز دیدار با استاندار راهی استان ایلام شد و سپس این استان را به مقصد تهران ترک کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید