Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان مدیریت ایلام

طرح‌های زهکشی و آبیاری دهلران امسال تکمیل می‌شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام گفت: تکمیل کانال و شبکه اصلی آبیاری و زهکشی اراضی عین‌خوش، فکه و میمه در شهرستان دهلران در سال جهش تولید در دستور کار ستاد مقاومتی استان قرار دارد.

طرح‌های زهکشی و آبیاری دهلران امسال تکمیل می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایانا در استان ایلام، رحمت الله قیصوری اظهار داشت: تامین آب و اجرای این طرح‌ها توسط شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان ایلام برای اراضی شهرستان دهلران در مناطق عین‌خوش، فکه و میمه انجام خواهد شد.

وی در مورد تکمیل کانال اصلی آبیاری و زهکشی فکه و احیای زهکشی اراضی عین‌خوش و فکه توضیح داد: مجری این طرح شرکت سهامی آب منطقه‌ای ایلام است که عملیات شروع به کار آن در سال ۸۵ بود و برنامه‌ریزی برای تکمیل آن ۱۴ سال در نظر گرفته شد.

وی یادآور شد: کانال اصلی انتقال آب فکه با ظرفیت ۱۴.۶ مترمکعب در ثانیه با طول ۴۰ کیلومتر تامین آب می کند و مشروب کردن۲۲ هزار هکتار از اراضی مستعد دشت فکه شهرستان دهلران و احیا زهکشی اراضی عین خوش فکه از اهداف کلان این طرح است که با تکمیل آن شرایط اشتغال زایی برای پنج هزار و ۵۰۰ نفر فراهم می شود.

وی در خصوص برآورد میزان افزایش تولید سالانه طرح هم اظهار داشت: افزایش تولید محصولات کشاورزی به چهار و نیم تن درهکتار می رسد و برآورد ارزش میزان افزایش تولید سالانه در دوران بهره‎برداری ۲ هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام درخصوص هزینه های این طرح نیز توضیح داد: مجموع اعتبار برآورد شده برای این طرح ۱۴۰ میلیارد ریال است که تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال آن هزینه شده و ۴۰ میلیارد دیگر برای تکمیل طرح مورد نیاز است.

شبکه اصلی آبیاری و زهکشی میمه با اجرای شرکت سهامی آب منطقه ای ایلام دیگر پروژه ای بود که قیصوری در خصوص آن گفت: اجرای این پروژه از سال ۹۸ شروع شده و پنج درصد هم پیشرفت فیزیکی دارد و ۲ سال هم برای اتمام و تکمیل این طرح در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بهسازی خطوط انتقال آب، مشروب کردن  چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دشت عباس و اشتغال زایی یک هزار و ۱۰۰ نفر از اهداف این طرح است و برآورد میزان افزایش تولید سالانه طرح چهار و نیم تن در هر هکتار  و برآورد ارزش میزان افزایش تولید سالانه در دوران بهره‎برداری نیز ۴۵۰ میلیارد ریال است.

قیصوری در مورد اعتبارات مورد نیاز این پروژه آب رسانی هم توضیح داد: مجموع اعتبار مورد نیاز این طرح ۲۵۰ میلیارد ریال است که از محل اعتبارات ملی تخصیص می یابد.

در سال جهش تولید ۱۲ طرح اصلی در زمینه کشاورزی، صضنعتی، خدماتی و پتروشیمی برای تکمیل و تامین اعتبار مورد تایید ستاد اقتصاد مقاومتی استان ایلام قرار گرفته است که هر کدام از این حوزه ها چندین طرح زیرمجموعه را برای تکمیل شامل می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید