Iranian Agriculture News Agency

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام

باید به سمت نوآوری و دانش بنیان کردن محصولات کشاورزی رفت

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام از مشکلات کشاورزان ما ، خام فروشی و عدم توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی اصولی را بیان نمود.

باید به سمت نوآوری و دانش بنیان کردن محصولات کشاورزی رفت

محمود رستمی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایانا در استان ایلام گفت: کشاورزی خود یک حوزه ی وسیع است که شامل علوم مختلفی چون خاک، آب، زراعت، باغبانی و ... می شود. بنابراین در هرکدام از این علوم از خاک و آب گرفته تا مدیریت مزرعه و تولید خارج از فصل و ... همواره می توان شاهد نوآوری بود.

رستمی‌نیا اضافه کرد: امروزه کشاورزی در تمام دنیا دانش بنیان است اما در برخی کشورها هنوز از سیستم ها و شیوه ها قدیمی و سنتی استفاده می شود که باید بروز شوند. این بروز رسانی نسل قدیم کشاورزان ما و آنهم با وجود مشکلاتی چون خرد شدن زمین ها در اثر تقسیم ارث و مهاجرت به شهرها و عدم تمایل نسل جوان به کشاورزی و دامپروری خود نیازمند نوآوری است.

چرا باید به سمت نوآوری و دانش بنیان کردن کشاورزی رفت؟

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام بیان نمود: متاسفانه بزرگترین مشکل کشاورزی در حال حاضر عدم صرفه ی اقتصادی آن است ، چون تولید در ایران سود زیادی ندارد و عمده سود این بخش نصیب دلالان می شود.

وی ادامه داد: این بخش یکی از جاهایی است که باید با راه اندازی بازارهای آنلاین و تکنیک های دیگر که اهل فن می دانند باید مشکلش برطرف شود و گرنه در دراز مدت پس از مرگ نسل سنتی کشاورزان دیگر کشاورز زاده ای راه او را ادامه نخواهد داد.

رستمی زاد از دیگر مشکلات کشاورزان ما ، خام فروشی و عدم توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی اصولی را دانست و بیان نمود: این مشکلات باعث می شود ارزش افزوده تولیدات کشاورزی بسیار پایین باشد.

وی گفت: با توجه به تغییرات شرایط اقلیمی و همچنین کمبود منابع آبی، از بین رفتن حاصلخیزی خاک به دلیل شوری خاک و فرسایش، مهاجرت روستاییان به شهر به دلایل نبود شغل یا درآمد پایین، تغییرات اجتماعی و فرهنگی در زندگی مردم، نوآوری در بخش کشاورزی و علوم دامی به لحاظ تولید محصولات متنوع و سازگار با محیط و تحقیقات و پژوهش های لازم برای دستیابی به موارد و نمونه های جدید از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت موفقیت به یک محصول قابل پذیرش در جامعه قاعدتاً می تواند تبدیل به یک محصول دانش بنیان گردد.

محمود رستمی زاد در پایان گفت: در بحث‌ تولید سموم دفع آفات با نگاه ویژه به بحث‌ مدیریت تلفیقی و‌نیز تولید و تجاری سازی سموم با منشا گیاهی و کم خطر از اولویت های کشاورزی مدرن است

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید