Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام

دو برابر شدن اراضی آبی استان ایلام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: اراضی آبی استان قبل از دولت تدبیر و امید حدود ۷۰هزار هکتار بود که هم اکنون به ۱۰۵ هزار هکتار رسیده و امیدواریم با پروژه‌های در دست اجرا، این اراضی به ۱۵۰ هزار هکتار افزایش پیدا کند.

دو برابر شدن اراضی آبی استان ایلام

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، «سیدمحمدتراب  میری» با بیان اینکه، هفته جهاد کشاورزی از ۲۱ خرداد شروع می‌شود و  تا ۲۷ خرداد سالروز تشکیل جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: روز اول به نام کشاورزی، جهش اقتصادی و اقتصاد مقاومتی و روز دوم کشاورزی، سرمایه‌های انسانی و تشکل‌های کشاورزی نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه روز سوم این هفته به نام کشاورزی، فرهنگ و مدیریت جهادی و روز چهارم کشاورزی، افزایش بهره‌وری و توسعه اقتصاد کشوارزی نامگذاری شده است، تصریح کرد: عنوان روز پنجم این هفته، کشاورزی، جذب سرمایه ، فناوری و اشتغال و روز ششم، کشاورزی ، نوآوری و دانش‌محوری است.

رئیس سازمان جهاد کشارزی استان ایلام عنوان روز هفتم را کشاورزی، ولایت‌مداری و گام دوم انقلاب عنوان و تصریح کرد: هر یک از این کلیدواژه‌ها مسئولیت بی‌شماری را پیش روی فعالان این عرصه و مخصوصا مدیران و کارشناسان کشاورزی گذاشته است.

میری تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا موجب شده تا برنامه‌های امسال محدود باشد و پروژه‌های افتتاح و کلنگ‌زنی را با توجه به ابلاغ استانداری در این هفته نخواهیم داشت و در مناسبتی با حضور ریاست محترم جمهور در استان به صورت ویدئو کنفرانس انجام خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در پاسخ به خبرنگار ایسنا، درباره جایگاه گیاهان دارویی در استان، اظهار کرد: در زمینه گیاهان دارویی در ابتدای راه هستیم و استان دارای پتانسیل‌های خوبی در این زمینه است و نیاز به فرهنگسازی و ترغیب مردم به این سمت وجود دارد.

میری با اشاره به ارزش اقتصادی گیاهان دارویی ، گفت: کار در دره‌شهر که پایلوت بسیار خوبی است شروع شده و واحد فرآوری گیاهان دارویی در این شهرستان پایان یافته و پیمانکار قرار است در ۵۰۰ هکتار با کشاورزان محلی قرارداد ببندد و انواع و اقسام گیاهان دارویی را کشت کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با تاکید بر اینکه تلاش ما این است که مردم نتیجه این زحمات را در سر سفره‌ی خود ببینند، ادامه داد: در حوزه شمالی استان موضوع کشت زعفران و در حوزه میانی استان کشت گل نرگس جایگاه خوبی پیدا کرده و کشت سایر گونه‌های گیاهی که ارزش اقتصادی بالایی دارند مد نظر قرار دارد و سامانه گرمسیری در کشت موفق گیاهان دارویی متناسب با این مناطق می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

میری گفت: در بخش کشاورزی در طول سال‌های اخیر کارهای بزرگی انجام شده و دو طرح بزرگ زیربنایی یعنی فاز اول طرح احیاء که در سطح ۴۱ هزار هکتار به اتمام رسیده و فاز دوم ۹ هزار هکتار است که امیدواریم شروع شود.

وی تصریح کرد: طرح آب‌های مرزی و سامانه گرمسیری هم در سطح ۱۱۲ هزار هکتار به اتمام رسیده و سامانه گرمسیری هم در بخش کشاورزی تقریبا ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم کار وزارت نیرو هم به اتمام برسد تا بتوانیم نزدیک به ۱۸ هزار هکتار را به سطح اراضی آبی استان اضافه کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام ادامه داد: اراضی آبی استان قبل از دولت تدبیر و امید حدود ۷۰هزار هکتار بود که هم اکنون به ۱۰۵ هزار هکتار رسیده و امیدواریم با پروژه‌های در دست اجرا ،این اراضی به ۱۵۰ هزار هکتار افزایش پیدا کند و تحول شگرفی در کشاورزی استان بوجود بیاورد و تولیدات استان را از ۱ میلیون تن به ۱.۵ میلیون تن افزایش دهد.

میری با بیان اینکه بخش کشاورزی در همه زیربخش‌ها، در اشتغال تاثیر بالایی دارد و بخش های بلامنازع در توسعه استان است، تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۲۵۱ میلیارد تومان تسهیلات از منابع مختلف وارد این بخش شده و بیش از ۲ هزار میلیارد در طرح‌های مختلف این بخش توسط دولت هزینه  شده و امیدواریم بتوانیم در زمینه تکمیل زنجیره‌های تولید گام برداریم تا ارزش فزوده ،اشتغال و تولید بیشتر را در این عرصه شاهد باشیم.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید