Iranian Agriculture News Agency

فرماندار شهرستان دهلران

دهلران رتبه سوم کشور در تولید کلزا را دارد

فرماندار دهلران گفت: این شهرستان در زمینه تولید دانه روغنی کلزا رتبه سوم را در بین دیگر شهرهای کشور دارد.

دهلران رتبه سوم کشور در تولید کلزا را دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، مجید عسگری  اظهار کرد: شهرستان مرزی دهلران با یکصد هزار هکتار اراضی کشاورزی سالانه نیمی از محصولات کشاورزی استان را تولید می کند.

وی با اشاره به تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن گندم در این شهرستان و داشتن رتبه سوم کشور در تولید کلزا افزود: ارزش سالانه محصولات کشاورزی در این شهرستان بالغ بر هشت هزار میلیارد ریال است.

فرماندار دهلران با اشاره به اجرای شبکه آبیاری تحت فشار در سطح ۸۰۰ هکتار از اراضی بخش زرین آباد یادآور شد: جهت ادامه طرح و ایجاد پمپاژهای ثانویه نیاز به ۹۰ میلیارد ریال اعتبار است تا این طرح به بهره برداری کامل برسد.

وی در خصوص باغات میمه دهلران نیز گفت: از آنجا که تامین آب این باغات با مشکل مواجه است و به منظور ساماندهی نهرها و جداسازی آب آبیاری باغات از فاضلاب شهری و بررسی سیستم آبیاری نیازمند اعتبارتی برای مطالعه و طراحی است.

عسگری با اشاره به پنج هزار هکتار اراضی حد فاصل دول منری تا امامزاده سید اکبر که تحت سامانه گرمسیری نیستند، افزود: نیاز است با توجه به شرایط جوی منطقه و پایین بودن نزولات جوی نسبت به اجرای شبکه در این میزان اراضی همکاری شود تا مشکل کشاورزان دیم کار مرتفع شود.

وی به اراضی روستاهای پتک دیناروند، پتک اعراب، نهر عنبر، جلیزی، دشت اکبر و بیات از توابع بخش موسیان واقع در حاشیه رودخانه مرزی دویرج اشاره کرد و گفت: نیاز است از طریق وزارت نیرو در خصوص تحت پوشش قرار دادن این پنج هزار هکتار اراضی از طریق سد دویرج همکاری شود.

فرماندار دهلران افزود: در محدوده طرح ۵۰ هزار هکتاری این شهرستان در دشت عباس و فکه اراضی حاصلخیزی وجود دارد که توسط کشاورزان به صورت دیم کشت می شوند که پیشنهاد داریم عملیات اجرایی شبکه آبیاری فاز دوم کرخه ایلام در سطح ۹ هزار هکتار در حد فاصل روستای ولی عصر تا خیبر و جنوب رودخانه دویرج در محدوده منطقه چم هندی و نیز شمال روستای عین خوش ادامه یابد.

وی ادامه داد: برای بهره برداری از ایستگاه پمپاژ برتش در بخش مرکزی دهلران بر روی رودخانه مرزی میمه که زمینه آبیاری دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی منطقه را فراهم می کند به اعتباری معادل یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال نیاز است که امیدواریم با نگاه ویژه مورد بررسی قرار گیرد.

عسگری به بالا آمدن سطح آب های زیر زمینی در اراضی دشت عباس اشاره کرد و افزود: جهت جلوگیری از باتلاقی شدن اراضی نیاز است لایروبی زهکش ها در دستور کار قرار گیرد.

فرماندار دهلران‌ تاکید کرد: همچنین اراضی کشاورزی فرخ آباد با توجه به تحت پوشش بودن بند انحرافی میمه جز اراضی آبی محسوب نمی شوند و از پوشش بیمه محصولات کشاورزی محروم هستند که نیاز است در این زمینه چاره اندیشی شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید