Iranian Agriculture News Agency

تجهیز ۲۶ هزار هکتار از اراضی آبی ایلام به سیستم‌های نوین آبیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام، در صورت سفر ریاست محترم جمهوری به استان، ۲۶ هزار هکتار از اراضی آبی در نقاط مختلف استان که به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده اند، آماده کلنگ زنی به صورت تجمیعی است.

تجهیز ۲۶ هزار هکتار از اراضی آبی ایلام به سیستم‌های نوین آبیاری

به گزارش خبرنگار  ایانا در استان ایلام، سیدمحمدتراب  میری گفت: جایگاه بخش کشاورزی به‌عنوان موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی در ساختار شهری و روستایی ‌بر هیچ کسی پوشیده نیست و امروز امنیت غذایی، رونق اقتصادی و سلامت افراد هر کشوری وابسته به توسعه بخش کشاورزی است، بخش کشاورزی نه تنها می‌تواند به‌عنوان بخش تأمین‌کننده امنیت غذایی موردتوجه باشد بلکه توجه به این بخش، در به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصادی کشور،‌ نقش اساسی ایفا می‌کند.

میری افزود: استان ایلام نیز یکی از استان هایی است که دارای طرفیت ها و پتانسل های بالقوه ای در حوزه کشاورزی است، آبهای روان، دشت های وسیع از جمله دشت عباس و مهران، باغات و مزارع کشاورزی حوزه رودخانه بزرگ سیمره، آب و هوای چهار فصل در طول سال در مناطق مختلف استان و ... از جمله داشته های استان در حوزه کشاورزی است که نیازمند توجه جدی مسئولان در راستای رونق اقتصادی استان و ایجاد اشتغال مولد است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۳۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان وجود دارد و اراضی آبی استان قبل از توسعه شبکه‌های نوین کشاورزی، ۸۰ هزار هکتار بوده که با افزایش شبکه‌های آبی به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

میری ادامه داد:  استان ایلام در حوزه دام و طیور یک استان مستعد است، بیش از 3 برابر مصرف استان گوشت سفید و گوشت قرمز تولید می شود، جمعیت دام سبک استان نسبت به سال گذشته حدود 15 درصد افزایش پیدا کرده و برای جلوگیری از قاچاق و خروج دام به عنوان سرمایه دامی استان اقدامات مهمی انجام شده است.

وی بیان کرد: سالانه 850 تن عسل مرغوب در استان تولید می شود، کیفیت عسل استان ایلام از رتبه بسیار خوبی در سطح کشور برخوردار است، همچنین در بحث پرورش آبزیان و شیلات نیز فعالیت هایی از جمله توجه به پرورش ماهی در قفس، پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی انجام شده و سالانه   10 هزار تن  انواع ماهی در استان ایلام تولید می شود  که نقش مهمی در اقتصاد استان دارد.

میری اظهار کرد: میزان تولید گندم در سال زارعی گذشته به 300 هزار تن افزایش یافته است، سالانه یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که با برنامه ریزی های صورت گرفته در زیر بخش‌های کشاورزی، تنوع تولید در حوزه زراعی، باغی و دامی در استان در حال افزایش است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام ادامه داد: در سال 97 سال و از ابتدای سال 98  تا کنون بیش از 340 میلیارد تومان تسهیلات از منابع مختلف که ارزان تر از سیستم بانکی بوده در بخش کشاورزی استان جذب شده است که 150 میلیارد تومان از این میزان اعتبار، مربوط به سال 97 و مابقی مربوطه به ابتدای سال جاری تاکنون است.

وی گفت: در راستای جبران خسارت های وارده به کشاورزان در جریان سیل ابتدای سال جاری، تلاش های زیادی با حمایت‌های استاندار و توجه دولت محترم انجام شد، استان ایلام به لحاظ اختصاص اعتبارات ریالی در راستای جبران خسارت های ناشی از سیل، چهارمین استان کشور بود، حدود 90 میلیارد تومان تسهیلات ارازن قیمت، 99 میلیارد تومان کمک های بلاعوض و همچنین 57 میلیارد تومان اعتبارات زیرساخت و عمرانی به استان تخصیص داده شد که فاز اول توزیع کمک بلاعوض به اتمام رسیده و توزیع تسهیلات کم بهره نیز در حال انجام است.

میری افزود: بیشتر خسارت های ناشی از سیل در حوزه بخش کشاورزی استان مربوط به حوزه آب و خاک و جاده بین مزارع است، امید است که با وجود این اعتبارات تخصیص داده شده به استان، بخش اعظمی از خسارت های ناشی از سیل استان مرتفع و جبران شود، البته بخش بزرگی از ایستگاه های پمپاژ در استان، کانال های آبیاری  و جاده های بین مزارع، آسیب جدی دیده اند که با تخصیص این اعتبارات حتما مرتفع و بازسازی خواهند شد.

میری بیان نمود: به طور کلی 34 طرح و پروژه در بخش کشاورزی استان آماده افتتاح شده است و به کلنگ زنی شهرک گلخانه ای صالح آباد با 8 و نیم هکتار مساحت می توان اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: دو مانع اصلی پیش روی سرمایه گذاری در استان ایلام وجود دارد، یکی بحث خود سرمایه گذار است، سرمایه گذران داخلی  آنچنان رغبتی برای حضور در این عرصه ندارند و سرمایه گذار خارج از استان نیز با بی میلی به دلایل مشکلاتی که در استان وجود دارد حاضر به سرمایه گذاری در استان می شوند.

وی موضوع دوم در این زمینه را معارضات محلی عنوان کرد و گفت: یکی از اشکلات اصلی استان در راستای حضور سرمایه گذار در استان معارضات محلیاست، هلدینگ های بزرگ سرمایه گذاری گاها برای حضور در استان با رایزنی های مختلف و تلاش مسئولان  استان متقاعد می شوند که در  بخش تکمیل زنجیره های تولید در استان سرمایه گذاری کنند اما موضوع معارضان محلی به عنوان چالش بزرگی سد راه این هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذای قرار دارد، البته این موضوع فقط مربوط به بخش کشاورزی نیست و در سایر بخش ها از جمله بخش صنعت هم مشاهده می شود که نیازمند یک فرهنگ سازی و توجیه اقتصادی این طرح ها برای مردم مناطق مختلف استان است، البته همه مسئولان از جمله استاندار محترم و فرمانداران در این زمینه نهایت همکاری را دارند و امید است که زمینه برای حضور سرمایه گذاران در استان به ویژه در بخش کشاورزی فراهم شود.

وی گفت: استان ایلام به طور ویژه دارای دو طرح بسیار بزرگ در حوزه زیربنایی کشاورزی شامل طرح  احیای اراضی کشاورزی مشتمل بر ۵۰ هزار هکتار و سامانه گرمسیری شامل ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی است که با بهره برداری از این طرح ها و رفع نواقص آن توسط وزارت محترم نیرو، در آینده ای نزدیک شاهد تحول بزرگی در حوزه کشاورزی استان خواهیم بود.

میری ادامه داد:   قبل از انقلاب در حدود ۲۰ هزار هکتار اراضی آبی استان بود و این آبیاری نیز به صورت سنتی انجام می شد اما در حال حاضر با اتمام شبکه آب گرمسیری، ۸۰ هزار هکتار به اراضی مجهز به آبیاری مدرن استان اضافه می شود و ما در آینده ای نه چندان دور، شاهد شبکه های آبیاری نوین در ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خواهیم بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید