Iranian Agriculture News Agency

صادرات ۹۰ هزار تن محصولات کشاورزی از مرز مهران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهران از صدور بیش از ۵ هزار گواهی بهداشت نباتی جهت صادرات ۹۰هزار تن انواع محصولات کشاورزی توسط مرکز قرنطینه نباتی این شهرستان خبر داد.

صادرات ۹۰ هزار تن محصولات کشاورزی از مرز مهران

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، حمیدرضا شیرخانی با اعلام این خبر اظهار داشت: از ابتدای سالجاری تا کنون ۹۰ هزار تن محموله گیاهی صادراتی تحت اعمال مقررات و ضوابط قرنطینه ای قرار گرفته و پنج هزار و هفتصد برگه گواهی بهداشت نباتی توسط کارشناسان قرنطینه صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در صادرات میوه علاوه بر ارز آوری و توسعه اقتصادی بحث اشتغالزایی نیز مطرح می گردد، گفت: هندوانه، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز، سیب درختی، زردآلو و هلو در راس محصولات کشاورزی صادراتی بوده که از مرز مهران به کشور عراق صادر شده است.

مهندس شیرخانی در ادامه تصریح کرد: هدف اصلی قرنطینه نباتی و بررسی محموله های کشاورزی، جلوگیری از ورود و خروج محصولات کشاورزی آلوده به عوامل خسارتزای قرنطینه ای شامل آفات و بیماری ها می باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه صدور گواهی بهداشت نباتی موضوعی فنی و مهم است که سهل انگاری در اعمال دقیق قوانین، منجر به گسترش آفات و بیماری های قرنطینه ای می گردد، افزود: در این راستا با بهره گیری از توان کلینک های گیاهپزشکی بخش خصوصی و پس از انجام بازدید و بررسی محموله گیاهی، گواهی مذکور توسط کارشناسان قرنطینه نباتی مستقر در مرز خروجی صادر می گردد.

گفتنی است: با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی کشور عراق امکان تولید برخی از محصولات کشاورزی را ندارد، این موضوع باعث شده تا عراق به یک بازار هدف مناسب جهت صادرات میوه و تره بار تبدیل شود. همچنین نزدیکی مرز مهران به کشور عراق سبب کاهش هزینه حمل و نقل نیز می گردد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید