Iranian Agriculture News Agency

اجرایی شدن ۱۳۱ ایستگاه پمپاژ در ایلام

مدیر آب و خاک و امورفنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ایلام اظهار داشت: در استان ایلام با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه و وجود رودخانه‌های خوبی که در استان وجود دارد، با احداث ایستگاه‌های پمپاژ بخش مهمی از اراضی کشاورزان استان آبی شده است.

اجرایی شدن ۱۳۱ ایستگاه پمپاژ در ایلام

 

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، اقبال گراوندی افزود: تاکنون نزدیک به ۱۳۱ ایستگاه پمپاژ در استان تکمیل و یا در حال اجرا هستند.

وی گفت: ایستگاه‌های پمپاژی که در کنار رودخانه‌ها احداث شده، هدف اصلی این ایستگاه‌ها تأمین آب مجتمع‌های باغبانی و اراضی مسطح هستند.

وی عنوان کرد: بر همین اساس ایستگاه‌های پمپاژ بسیار خوبی را در شهرستان‌های مختلف در استان احداث شده است.

وی با اشاره به اینکه از جمله این ایستگاه‌ها احداث ایستگاه پمپاژ و مجتمع باغبانی «نیدوله» شهرستان چرداول بوده که در سطح ۱۰۰ هکتار اجرایی شده است، گفت: با اجرای این طرح کشت باغات زیتون در حاشیه اراضی این منطقه انجام شده و این طرح باعث شده که در این منطقه تثبیت شغلی انجام و از مهاجرت اهالی این منطقه جلوگیری شود.

۱۸ ایستگاه پمپاژ آب ایلام معطل اعتبار/سفر رئیس جمهور راهگشا شد

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ایلام ادامه داد: در اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در مدیریت آب و خاک، هر ۳ هکتار سیستم آبیاری تحت فشاری که اجرا می‌شود می‌تواند برای یک نفر شغل به وجود آورد.

گراوندی اضافه کرد: با اجرای سیستم‌های تحت فشار در سطح استان در تثبیت شغل و افزایش عملکرد محصولات کشاورزی انقلاب خوبی صورت گرفته و افرادی که قبلاً کشاورزی آنها به صورت سنتی بود اکنون این با اجرای این سیستم‌ها عملکرد محصولات آنها بالا رفته است.

18 مورد ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی نیازمند اعتبار سفر رئیس جمهور

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ایلام بیان داشت: در حال حاضر تعداد ۱۸ مورد ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی برای آبی کردن حدود ۱۹ هزار و ۱۶۰ هکتار اراضی کشاورزی استان در دست اقدام است.

وی گفت: پیشرفت فیزیکی متوسط این طرح‌ها ۵۰ درصد است که البته برخی از آنها حتی پیشرفت ۹۰ درصدی دارند.

گراوندی بیان کرد: این طرح‌ها نزدیک ۸۴۴ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل شدن نیاز دارند که بتوانیم آنها را به مرحله بهره برداری برسانیم.

وی گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان قول مساعد برای تزریق اعتبار به این طرح‌ها انجام شده که بتوانیم ۹ ایستگاه از آنها را امسال به مرحله بهره برداری برسانیم.

وی افزود: همچنین برای احداث کانال‌های آبیاری عمومی به طول ۹ کیلومتر که یکی از مطالبات به حق کشاورزانی است که در سطح اراضی خود با توجه به توپوگرافی و رودخانه‌هایی که وجود دارد به صورت آبیاری ثقلی انجام می‌شود، چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اختصاص پیدا کرده است.

گراوندی عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات جهاد کشاورزی برای صرفه جویی از انرژی تجهیز و برقی کردن چاه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ در حاشیه رودخانه‌ها و دشت‌ها است، در این زمینه هفت طرح با اعتبار چهار میلیارد تومان در دست اجرا است.

با توجه به اینکه بیشترین اشتغال استان در بخش کشاورزی است، نیاز است به دلیل مسئله خشکسالی هرچه زودتر طرح‌های ایستگاه پمپاژ در استان ایلام تکمیل شوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید