Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از خبرگزاری فرانسه:

سازمان بهداشت جهانی: به جای کشت تنباکو، محصولات غذایی پرورش دهید

پیش از «روز جهانی بدون دخانیات» در روز چهارشنبه، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که با سایر آژانس‌های سازمان ملل متحد برای حمایت از کشاورزانی که به جای پرورش تنباکو تمایل به پرورش غذا دارند، همکاری می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی: به جای کشت تنباکو، محصولات غذایی پرورش دهید

به گزارش ایانا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اجرای آزمایشی این طرح در کنیا موفقیت آمیز بوده و اکنون سازمان ملل می‌خواهد آن را به کشورها و قاره‌های دیگر تسری بخشد.

«رودیگر کرچ»، مدیر ارتقای سلامت سازمان بهداشت جهانی، به خبرنگاران در ژنو گفت: 349 میلیون نفر با ناامنی غذایی حاد روبرو هستند درحالی‌که این رقم در سال 2019، 135 میلیون نفر بود.

وی بیان کرد: ما 124 کشور داریم که تنباکو را به‌عنوان یک محصول نقدی پرورش می‌دهند و حدود 3.2 میلیون هکتار زمین را پوشش می‌دهد. تقریباً 200 هزار هکتار زمین هر ساله برای کشت محصول تنباکو پاکسازی می شود.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، کشت تنباکو علاوه بر اثراتی که بر سلامت سیگاری‌ها و کشاورزان دارد، برای امنیت غذایی نیز مشکل ایجاد می‌کند.

این آژانس سازمان ملل متحد نگران است که شرکت‌های دخانیات با افزایش نزدیک به 20 درصدی مزارع دخانیات در سراسر آفریقا از سال 2005، جایگاه خود در این قاره را افزایش دهند.

رودیگر کرچ گفت: اغلب گفته می‌شود که کشاورزی تنباکو برای رشد اقتصادی بسیار مهم است. این افسانه‌ای است که ما باید فورا آن را از بین ببریم.

او گفت: این محصول تنها بیش از یک درصد از تولید ناخالص داخلی پنج کشور مالاوی، موزامبیک، زیمبابوه، تانزانیا و مقدونیه شمالی را تشکیل می‌دهد. بنابراین سودهای اصلی به جیب شرکت‌های جهانی دخانیات می‌رسد.

سازمان بهداشت جهانی صنعت دخانیات را متهم می‌کند که کشاورزان را در یک "چرخه وابستگی" به دام انداخته و اختیار کمی برای کنترل قیمت و کیفیت محصول به آنها می‌دهد.

کرچ گفت: آنها گرفتار شده‌اند. آنها باید قبل از توقف کار برای "تنباکوی بزرگ" (اشاره به شرکت‌های بزرگ دخانیات) بدهی خود را بازپرداخت کنند.

سه آژانس سازمان ملل متحد یعنی سازمان بهداشت جهانی، سازمان غذا و کشاورزی و برنامه جهانی غذا یک برنامه اعتباری برای کمک به کشاورزان جهت پرداخت بدهی‌های صنعت تنباکو و تغییر محصولات کشتی آنها در نظر گرفته‌اند.

این طرح در شهرستان میگوری در جنوب غربی کنیا راه‌اندازی شد، جایی که در سال اول به دو هزار و 40 کشاورز کمک شده است.

کرچ گفت: "ما واقعاً از دیدن این همه علاقه شگفت زده شدیم. اما آنها دیدند که این یک جایگزین قابل دوام است و سود را سه برابر می‌کند.

وی ادامه داد: آنها قبلاً به سمت کاشت لوبیا با آهن بالا رفته‌اند. کنار گذاشتن پرورش تنباکو همچنین منجر به این شد که کودکان می‌توانند به جای کاشت تنباکو به مدرسه بروند. توجه داشته باشید، 1.3 میلیون کودک در مزارع تنباکو کار می‌کنند.

کرچ معتقد است که این مفهوم در سال اول به اثبات رسیده و امید است تا پایان فصل آینده حدود پنج هزار کشاورز (چهار هزار در کنیا و یک هزار در زامبیا) مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید