Iranian Agriculture News Agency

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

بدون حدنگاری امکان تجمیع اراضی وجود ندارد

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اگر حدود و ثغور اراضی، مشخص و نقشه‌ عرصه‌ها با مختصات جهانی در سامانه کاداستر پیاده نشود و سند ملک را مطابق آن صادر نکنیم، امکان تجمیع اراضی هرگز به وجود نخواهد آمد.

بدون حدنگاری امکان تجمیع اراضی وجود ندارد

به گزارش خبرنگار ایانا، سیدصادق سعادتیان، معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سومین جلسه کارگروه ملی یکپارچه‌سازی و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی گفت: در قانون ثبت در دهه 40، مواد 142 و 144 تأکید شده اراضی کشاورزی که پس از اصلاحات ارضی به زارعان واگذار شده، در ابتدا باید حدود و ثغور قطعات کشاورزی مشخص شود و سپس نسبت به یکپارچه‌سازی اراضی اقدام کنیم.

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه پس از منابع انسانی، مهم‌ترین سرمایه یک کشور، خاک آن کشور است، افزود: اگر حدود و ثغور یک زمین مشخص نشود، مالک به‌سختی حاضر می‌شود با مجاورین خود، اراضی را تجمیع کند. اگر در اجرای قانون حدنگار کاداستر، همه نقشه‌های این عرصه‌ها را با مختصات جهانی تهیه کرده و در سامانه کاداستر پیاده کنیم و سپس آنها را تثبیت کرده و اجازه افزایش و کاهش به آن ندهیم و در مرحله بعد برای تمامی آنها، سند صادر کنیم، آنگاه امکان تجمیع اراضی به وجود می‌آید.

به گفته سعادتیان، نتیجه بررسی‌های تطبیقی با اجرای طرح کاداستر در کشورهای هلند، ترکیه و استرالیا نشان داد که تا همه عرصه نقشه‌برداری با مختصات جهانی نشود و همه عرصه را تثبیت مالکیت نکنیم، در مدیریت کشاورزی، شهری و مسکن با مشکل جدی مواجه خواهیم بود.

او افزود: باید در نظر داشت که هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست روزی ملکی که سند مالکیت آن روی سامانه کاداستر، تثبیت نشده، سرمایه‌گذاری کند.

ساماندهی بخش کشاورزی، عمدتا انفرادی است

روح‌الله خدارحمی، مدیرعامل بانک کشاورزی نیز در این جلسه با بیان اینکه اکنون زیرساخت حقوقی و سازمانی یکپارچه‌سازی اراضی ناحدودی برقرار است، گفت: به عقیده من باید در راستای اجرای این قانون، یک چارچوب فنی از سوی وزارت جهاد کشاورزی طراحی شود و همچنین تعریف زنجیره تولید در این بخش در دستور کار قرار گیرد تا کشاورزان متوجه شوند که چگونه می‌توانند از مشوق‌های این بخش بهره‌مند شوند.

خدارحمی در ادامه با بیان اینکه حتما باید تعداد متقاضیان یکپارچگی اراضی در سال مشخص شود، ‌گفت: باید کار را به نحوی پیش ببریم که بخش کشاورزی در قالب شرکت، فعالیت کنند تا با این اقدام مشکلات مازاد یا کسری تولید در بخش کشاورزی برطرف شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به اینکه ساماندهی بخش کشاورزی، عمدتا انفرادی است، ادامه داد: اگر فعالیت‌های تولیدی بخش کشاورزی متشکل شود، امکان پشتیبانی از آن افزایش می‌یابد.

خدارحمی خطاب به رئیس سازمان امور اراضی کشور پیشنهاد داد: برای بهبود روند یکپارچه‌سازی اراضی، بهتر آن است که چارچوب کاری فعالیت شرکت‌های کشت‌وصنعت‌ و مبانی تخصصی و فنی مرتبط با آنها به‌صورت استانی تدوین شود تا بتوان به‌صورت سالانه، بخشی از فرآیند را به‌صورت منظم‌ پیش برد.

به گزارش ایانا، امضای سه تفاهم‌نامه «همکاری سه‌جانبه فی‌مابین معاونت آب و خاک، سازمان مرکزی تعاونی روستایی و سازمان امور اراضی کشور»‌، «همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان امور اراضی کشور» و «همکاری بانک کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی» و همچنین ارائه عملکرد این کارگروه به دبیری سازمان امور اراضی کشور از جمله محورهای اصلی این جلسه به شمار می‌رفت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید