Iranian Agriculture News Agency

نایب رئیس انجمن علوم خاک ایران:

سلامت و امنیت غذایی جامعه در گرو حفظ خاک است

عضو هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و نایب رئیس انجمن علوم خاک ایران گفت: یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش مشکلات در بخش کشاورزی، نگاه ویژه به خاک است.

سلامت و امنیت غذایی جامعه در گرو حفظ خاک است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، دکتر منوچهر گرجی همزمان با روز جهانی خاک با اشاره به اهمیت این عنصر ارزشمند، افزود: در موضوع خاک در کشور کارهای علمی زیادی به لحاظ آموزشی و تحقیقاتی توسط دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی انجام شده و اطلاعات مفید و علوم خوبی در کشور وجود دارد ولی پیاده سازی این علوم در بعد اجرا بسیار ضعیف است.

نایب رئیس انجمن علوم خاک ایران با بیان اینکه در تمام دنیا نسبت به خاک این رویکرد وجود دارد، تصریح کرد: حدود ۳۰ سال است که در جهان  به اهمیت خاک پی برده اند و برای آن حفظ آن برنامه ریزی و بودجه تعریف کرده اند در حالیکه کشور ما در این موضوع مقداری عقب است.

گرجی با اشاره به اقداماتی که در کشور در خصوص خاک صورت گرفته است، افزود: انجمن علوم خاک ایران و موسسه تحقیقات خاک وآب در دهه اخیر تلاش های زیادی کرده اند به طوریکه قانون حفاظت از خاک با همت کارشناسان این بخش ها تدوین و تصویب شد و هم اکنون این قانون در هیأت دولت در دست بررسی است و به زودی به اجرا گذاشته خواهد شد.

عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، یکی دیگر از اقدامات مهم برای پرداختن به موضوع خاک را تشکیل اداره کل امور خاک در وزارت جهاد کشاورزی دانست و اظهار داشت: خاک در امنیت غذایی و سلامت زیست بوم های کشور به اندازه ای اهمیت دارد که رشته های مختلف دانشگاهی نیز برای آن ایجاد شده است.

نایب رئیس انجمن علوم خاک ایران با تاکید بر اینکه حفاظت و مدیریت پایدار خاک می تواند تأمین امنیت غذایی، حل بحران آب و حفظ محیط زیست را برای ما به ارمغان بیاورد؛ خدمات خاک به طبیعت، جامعه و محیط زیست را در تولید محصولات مختلف و تأمین امنیت غذایی بسیار مهم و ارزشمند توصیف کرد و افزود: بیش از ۹۹ درصد غذای انسان ها از خاک به دست می آید؛ لذا حفظ و صیانت از این منبع خدادادی وظیفه تک تک آحاد جامعه است.

عضو هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران به مدیریت پایدار خاک و نقش آن در رفع اساسی بحران آب کشور اشاره کرد و گفت: مدیریت مناسبی در آب شرب، صنعتی و کشاورزی نداریم که یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش مشکلات در این بخش ، نگاه ویژه به خاک است.

وی با اشاره به کمبود آب و خشکسالی ها در سال های اخیر، اضافه کرد: بدون توجه به خاک مشکل  آب در کشور و حتی جهان رفع نمی شود زیرا ۷۰ درصد آب در بستر کشاورزی که همان خاک است مصرف می شود و اگر آب به  خاک مدیریت نشده هدایت شود، انگار که آب را در غربال ریخته و هدر می رود.

نایب رییس انجمن علوم خاک ایران با بیان اینکه بدون توجه به خاک مشکل آب مرتفع نمی شود؛ افزود: مدیریت پایدار خاک به تنظیم و توزیع مناسب چرخه آب در طبیعت می انجامد که علاوه  بر جلوگیری از تخریب خاک، موجب کاهش رواناب و رسوبات می شود.

گرجی با اشاره به لزوم تقویت و باردهی خاک، آن را موجود زنده ای عنوان کرد که باید رسیدگی، تغذیه و حفاظت شود به طوریکه خاک باید بتواند آب را چه در زمان آبیاری چه در زمان بارندگی در خود نگه دارد تا بیشترین محصول را با کمترین مصرف آب برداشت شود این در حالیست که با بی توجهی به خاک، باعث هدررفت منابع آبی نیز می شویم.

وی با بیان اینکه بذر مناسب و سیستم های آبیاری نیز در تولید محصول مناسب تاثیرگذار است ولی مهمترین عنصر خاک است،افزود: اگر خاک مدیریت شود مشکلات زیست محیطی نیز تا حد زیادی کنترل می شود.

عضو هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران یکی از مشکلات خاک کشور را فرسایش بسیار زیاد آن دانست و گفت: این موضوع حتی نسل ماهیان را به خطر انداخته بطوریکه در حال نابودی هستند زیرا خاک ها با فرسایش وارد آب های رودخانه ای و دریاها شده که باعث عدم امکان تخم ریزی ماهی ها و یا خروج بچه ماهی ها از تخم می شود.

گرجی سلامت جامعه را در گرو سلامت خاک دانست و خاطر نشان کرد:  اگر خاک ها به خوبی تغذیه نشوند و دام ها عناصر لازم را از طریق گیاهان روییده دراین خاک ها دریافت نکنند، گوشت تولیدی مواد مورد نیاز بدن انسان را ندارد و این در حالی است که شاید عناصر آلاینده نیز وارد خاک و سپس گیاه شده و حتی دام ها نیز آلوده شوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید