Iranian Agriculture News Agency

هوشمندسازی بخش کشاورزی استان البرز، این بار در حوزه تولیدات گیاهی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از توسعه فاز دوم سامانه هوشمند کشاورزی استان البرز در حوزه بهبود تولیدات گیاهی خبر داد.

هوشمندسازی بخش کشاورزی استان البرز، این بار در حوزه تولیدات گیاهی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، جلسه راه اندازی فاز دوم سامانه هوشمند کشاورزی با حضور ریاست سازمان، معاون و مدیران مجموعه تولیدات گیاهی استان، مدیران جهاد کشاورزی شهرستانها و کارشناسان شرکت دانش بنیان برگزار شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین در کشاورزی برای بهره‌برداری بیشتر از منابع گفت: جهان به سمت هوشمند سازی پیش می رود و بهتر است خودمان را به فناوری تجهیز کنیم. وی بر استفاده از روش‌های کشاورزی نوین که کارایی بهتری نسبت به روش های معمول دارند؛ تأکید کرد و افزود: استقرار سامانه هوشمند در حوزه تولیدات گیاهی جهشی بزرگ در توسعه بخش کشاورزی استان محسوب می‌شود.

عبدالله مخبر با اشاره به اینکه توسعه فاز دوم سامانه هوشمند در حوزه تولیدات گیاهی صورت گرفته است؛ افزود: پس از فاز اول در حوزه پایش تغییر کاربری های اراضی و نتایج مثبت آن، برنامه ریزی برای فاز دوم توسعه سامانه هوشمند در تولید محصولات گیاهی صورت گرفت که در گام اول بر اساس شاخص سطح زیر کشت برای سه محصول کشاورزی برداشت شده ذرت، پنبه و یونجه آغاز شد.

وی هدف از استقرار سامانه هوشمند کشاورزی در حوزه تولیدات گیاهی را عملکرد بیشتر در تولید محصولات کشاورزی، کاهش هزینه، تولید با کیفیت و سالم تر و استفاده درست و اثربخش از نهاده ها توصیف کرد و افزود: شفافیت سامانه هوشمند محاسن زیادی برای مدیریت و راستی‌آزمایی توزیع نهاده ها و ارائه خدمات به تولیدکنندگان دارد؛ و کشاورزی هوشمند، این امکان را فراهم می­کند که با سهولت بیشتر و به طورمؤثر نظارت بهتری بر نیازهای مزارع و باغات، صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه فناوری، بزرگترین و بهترین ابزار برای یک مدیر است و باید از فناوری کمک بگیریم که بتوانیم مأموریت هایمان را درست انجام دهیم افزود: با استقرار سامانه هوشمند تنش های گیاهی، بیماریها و آفات، سطح زیر کشت، پیش‌بینی عملکرد تولید، تنش آبی، نیاز آبی گیاهان، میزان استفاده از کودها و سموم دفع آفات و آبیاری گیاه به صورت هوشمند مدیریت می شود.

 مخبر با اشاره به اهمیت لزوم همراهی با دانش و فناوری و ارائه اطلاعات صحیح گفت: باید تلاش شود با ارائه اطلاعات پایه درست، مغایرت اطلاعات دستی با اطلاعات هوشمند به طور متوسط به کمتر از ۱۵ درصد برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز برسرعت بخشی به کار و ارائه به موقع و درست اطلاعات تأکید کرد و افزود: با تمرکز و تلاش  و صرف وقت بیشتر امید می رود به عنوان پیشتاز کشاورزی هوشمند، گام مؤثری در افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی استان برداریم.

وی با اشاره به اینکه حسن هوشمند سازی این است که با نگاه مدیریتی، هر برشی را که بخواهید می توانید ایجاد کنید، بر ارسال مرتب گزارش پیشرفت کار تأکید کرد و یادآور شد برای برنامه ریزی اصولی، تمرکز کار باید بر روی اطلاعات صحیح باشد. اطلاعات بایستی از اساس صحیح و به درستی وارد شود تا خطای سیستم به حداقل ممکن کاهش و مدیریت هوشمند تولید محصول امکانپذیر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در خاتمه، حرکت به سوی هوشمندسازی کشاورزی را اجتناب ناپذیر خواند و ابراز امیدواری کرد با گام های مثبتی که در فاز اول هوشمندسازی در خصوص پایش اراضی صورت گرفت انتظار می ­رود با همت و تلاش کارشناسان و باور و اعتقاد قلبی مدیران شهرستانها در فاز دوم هم در عمل شاهد نتایج مثبت پروژه باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید