Iranian Agriculture News Agency

کشت سورگوم در استان البرز جایگزین ذرت علوفه ای می‌شود

در نشست مشترک نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و اتحادیه دامداران استان البرز بر ارتقاء سطح آگاهی کشاورزان در رعایت الگوی کاشت و تشویق آنها به کاشت گیاهان علوفه ای کم آب با حمایت از آنها در تأمین بذر و خرید تضمینی محصول تأکید شد.

کشت سورگوم در استان البرز جایگزین ذرت علوفه ای می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، در این نشست مشترک که با هدف ترویج و توسعه کشت گیاهان علوفه ای کم آب بر با حضور حیدری مدیرامور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، غلامی نماینده مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور، اکبریان رئیس هیت مدیره، ثابت مدیر عامل و حسینی کارشناس تغذیه دام اتحادیه دامداران استان البرز در محل اتحادیه دامداران استان برگزار شد.

هدف اصلی از برگزاری این نشست، هم اندیشی و امکان سنجی جهت تولید انبوه گیاهان علوفه ای با مصرف آب کمتر با توجه به شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی ها و بحران کم آبی بود. در این راستا و به منظور بهره وری بیشتر از منابع آبی، کاربرد محصولاتی نظیر گیاه علوفه ای سورگوم بجای ذرت علوفه ای در جیره غذایی دام مطرح شد. سورگوم از جمله گیاهانی است که به دلیل خصوصیات ویژه فیزیولوژیکی از جمله مقاومت بالا به کم آبی و دوره رشد کوتاه  می تواند جایگزین مناسبی برای ذرت علوفه ای در شرایط کم آبی استان باشد.

ارتقاء سطح آگاهی کشاورزان در رعایت الگوی کاشت و تشویق آنها به کاشت این نوع گیاهان با خرید تضمینی محصول تولیدی و ارتقاء سطح آگاهی دامداران در خصوص این محصول و ارائه اطلاعات تکمیلی به ایشان از جمله آنالیز و ترکیبات، مغذی بودن و عدم اثر سوء گنجاندن آن درجیره غذایی دام از مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

در این جلسه مقرر گردید برآوردهای تولید در استان با توجه به منابع آب های زیرزمینی و رعایت موارد کارشناسی آب و خاک و مقایسه مواد تشکیل دهنده آنها و نیز تأثیرآنها در روند تولید شیر و گوشت در دامداریها از جمله میزان پروتئین، نشاسته و ....صورت گیرد.

حمایت از کشاورزان در تأمین بذر مناسب جهت کاشت گیاهان علوفه ای مذکور و مساعدت در خرید آنها با تأمین 50 درصد از هزینه مربوطه مطابق تعیین شده در قالب یارانه توسط سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از دیگر مصوبات این نشست بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید