Iranian Agriculture News Agency

رشد صادرات آبزیان و تولید 2550 تن انواع ماهیان پرورشی در استان البرز

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از رشد 74 درصدی صادرات انواع آبزیان پرورشی استان، ارزآوری و ایجاد اشتغال مستقیم برای 1216 نفر در این حوزه خبر داد.

رشد صادرات آبزیان و تولید 2550 تن انواع ماهیان پرورشی در استان البرز

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، لاله ضیائیان گفت: سال گذشته با فعالیت 132 واحد پرورش ماهی، میزان 2550 تن انواع ماهیان پرورشی شامل ماهیان سردآبی و گرم آبی و همچنین با فعالیت 26 واحد پرورش ماهی زینتی 14/5میلیون قطعه ماهی زینتی در استان تولید شده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه استان البرز ظرفیت ها و فرصت های زیادی برای توسعه فعالیت های شیلاتی بـا هـدف تولید و تنـوع غـذایی، بهبـود امنیـت غـذایی، صادرات غیر نفتی و ارزآوری و از همـه مهم تر ایجـاد اشـتغال از نـوع مولـد بـه صـورت مسـتقیم و غیرمسـتقیم دارد؛ افزود: این میزان تولید علاوه بر تأمین بخشی از  پروتئین مورد نیاز استان و ارز آوری، موجب اشتغال افزون بر 1216 نفر به طور مستقیم شد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری های انجام شده در زمینه های شیلاتی، زنجیره های اقتصادی ارزشمندی را در استان فعال نموده است و ارزش افزوده اقتصادی ایجاد شده با ارزآوری جهش اقتصادی را در این بخش  بوجود آورده است؛ افزود: استان البرز به دلیل دارا بودن شرایط آب و هوایی و اقلیمی و دارا بودن منابع آبی متنوع دارای ظرفیت های مطلوبی برای توسعه آبزی پروری و صنایع شیلاتی می باشد.

وی یادآور شد:  اکثر فعالیت های آبزی پروری در استان در قالب استخرهای دو منظوره کشاورزی انجام می گیرد که با افزایش بهره وری آب کشاورزی، اثرات بسیار مثبتی در بهبود کیفیت و غنی سازی آب خروجی استخرها و کیفیت محصولات کشاورزی و همچنین افزایش درآمد خانوارهای روستایی و تأمین پروتئین  مورد نیاز استان دارد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه زنجیره تأمین و تولید شیلاتی استان شامل واحدهای تکثیر و تفریخ ماهی (تولید بچه ماهی)، واحدهای پرورش ماهی، مراکز عمل آوری، و بسته بندی، کارخانه خوراک آبزیان می باشد؛ افزود: در زمینه صادرات محصولات شیلاتی نیز در سال گذشته میزان247 تن انواع آبزیان به ارزش 1/6 میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد که خوشبختانه از نظر وزنی 60 درصد و از نظر ارزشی 74 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

ضیائیان اضافه کرد: کشورهایی که صادرات انواع آبزیان خوراکی به آنها صورت گرفته شامل کشورهای اروپایی، کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه، آسیای جنوب شرقی و استرالیا بوده است. ماهیان زینتی استان نیز به کشورهای عراق و افغانستان صادر شده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید