Iranian Agriculture News Agency

هفت درصد ظرفیت صادرات تخم مرغ کشور به البرز اختصاص دارد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در نشستی که به مناسبت روز جهانی تخم مرغ در محل اتحادیه مرغ‌‌داران تخم گذار استان البرز برگزار شد، گفت: در استان البرز ۱۱۰ واحد مرع تخم گذار با ظرفیت ۸.۵ میلیون قطعه در هر دوره پرورش در حال حاضر به فعالیت خود ادامه می دهد.

هفت درصد ظرفیت صادرات تخم مرغ کشور به البرز اختصاص دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان البرز گفت: هفت درصد ظرفیت صادرات تخم مرغ کشور  به استان البرز اختصاص دارد.

مجتبی تقی‌زاده روز در نشستی که روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی تخم‌مرغ در محل اتحادیه مرغ  داران تخم گذار استان البرز برگزار شد، افزود: در استان البرز ۱۱۰ واحد مرع تخم گذار با ظرفیت ۸.۵ میلیون قطعه در هر دوره پرورش در حال حاضر به فعالیت خود ادامه می دهد.

ایشان اظهار کرد: با وجود اینکه استان البرز سه دهم درصد مساحت کشور را دارا است ولی ۹.۵ درصد تولید تخم مرغ کشور را عهده دارا است که نشانگر این مطلب است که بیش از ۳۰ برابر میانگین کشور تولید دارد.

وی گفت: به لحاظ جایگاه تولید تخم مرغ در کشور استان البرز رتبه پنجم را به نام خود ثبت نموده و با تولید ۹۲ هزار تن در سال گذشته حدود ۹.۵ درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است. و برای سال جاری در نظر داریم برش استانی برنامه تولید تخم مرغ در البرز را به ۹۴ هزار تن برسانیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز افزود: کلسترول تخم مرغ نیز هیچ اثر بدی بر روی میزان چربی خون نمی‌گذارد و کنترل کننده کلسترول بد در داخل بدن است و بنا به توصیه کارشناسان هر انسان سالم بایستی روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف کند.

وی عنوان کرد: در تخم مرغ از ۲۰ اسید آمینه موجود ۹ اسید آمینه که ضروری ترین ها می باشد، وجود دارد به طوریکه تخم مرغ بسته ای کامل از مواد غذایی مختلف است که با تغذیه انسانی متعادل است. وتخم مرغ حاوی وینامین های همچون ویتامین A و ویتامین D به میزان متراکمی است.

تقی زاده بیان کرد: در استان البرز در سال گذشته ۹۲ هزار تن تولید تخم مرغ داشتیم ولی فقط ۳۰ هزار تن آن به مصرف داخل استان رسیده و مابقی آن به استان های مختلف و به ویژه استان های غربی کشور فرستاده شده است و علاوه بر این بخشی از آن به صادرات به کشورهای همسایه اختصاص می یابد.

وی در پایان به دلایل مختلف گرانی تخم مرغ در بازار اشاره نمود و گفت:  یکی از این دلایل محدود شدن واردات نهاده ها به خصوص ذرت و کنجاله سویا است و این در حالی است که واحدهای مرغ تخم گذار استان سالانه به ۲۴۰ هزار تن ذرت نیاز دارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید