Iranian Agriculture News Agency

حذف واسطه‌های اضافی و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب راه حل حمایت از تولید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در خصوص مشکلات مربوط به قیمت محصولات کشاورزی گفت : مشکلات مربوطه در دو حوزه برای کشاورزان استان ایجاد می‌شود. اولین بحث در این خصوص اختلاف فاحش قیمت محصولات کشاورزی از سر مزرعه تا قیمت های موجود در مغازه ها می باشد . که موجبات ضرر و زیان کشاورزان و تولید کنندگان و سودجویی برخی از دلالان می‌شود.

حذف واسطه‌های اضافی و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب راه حل حمایت از تولید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، سید مجید موسوی گفت: با توجه به اینکه نظام توزیع عمده فروشی و خرده فروشی در اختیار تولید کنندگان نیست و نبود توان مالی کشاورزان و نیاز مالی در فصل برداشت با توجه به هزینه های انجام گرفته در طول سال برای فرد کشاورز، در فصل برداشت محصولات کشاورزی، تولید کنندگان قدرت و توانایی ذخیره محصولات تولیدی را ندارند و برخی از افراد سودجو نیز از این امر مطلعند و محصولات تولیدی را با کمترین قیمت در سر زمین از فرد کشاورز خریداری کرده و با انبار در محل مناسب و در فرصت مناسب با تعیین نرخ بالا و نا متعادل آن را به محل‌های توزیع و میادین می‌فروشند.

بنابراین جهت ایجاد محیطی مطمئن برای تولید کننده و دلگرمی کشاورزان به نظر می‌رسد با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در جوار مزارع کشاورزی، کنار گذاشتن نظام سنتی توزیع و حذف یکسری از واسطه های سودجو که موجبات افزایش قیمت در طول مسیر مزرعه تا سفره مصرف کننده را بوجود می آورند، و در اختیار گذاشتن مراکز عمده فروشی و خرده فروشی با تشکیل تعاونی و اتحادیه هایی که اعضای آن خود تولید کنندگان باشند، می تواند تا حدود زیادی این مشکل را مرتفع ساخته و به‌نوعی هم فرد کشاورز محصول تولیدی خود را به قیمت مناسب بفروش برساند و هم با قیمت منصفانه به دست مصرف‌کننده برسد.

در همین راستا اتحادیه ها و تعاونی‌های کشاورزی می‌توانند با ایجاد سردخانه‌ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی و سورت و بسته‌بندی‌های مناسب حتی بخشی از محصولات مازاد خود را که قابلیت صادرات دارد به استانها و حتی کشورهای همجوار صادر نموده و از این راه برای کشاورزان منبع در آمد ایجاد شود.

دومین موضوع متاسفانه عدم رعایت الگوی کشت توسط تولید کنندگان در کشور است که از جمله مشکلاتی است که در اکثر سال‌ها با آن مواجهیم و کشاورزان و تولیدکنندگان ما در اثر این بی توجهی گاها خسارات جبران ناپذیری را متحمل می‌شوند. به نحوی‌که در کشور، میزان کشت بعضی از محصولات در برخی از سالها زیاد و در برخی از سال‌ها کم می‌شود که این امر موجب ایجاد نوسان شدید قیمت آنها در بازار می‌شود.

موسوی عنوان کرد: در حال حاضرمسائل مربوط به کیفیت و کمیت تولید کشاورزان تحت مدیریت و نظارت و حمایت وزارت جهاد کشاورزی است ولی امور بازاریابی و فروش محصولات، خارج از سیستم جهاد کشاورزی و سازمانهای تابعه آن خصوصاً سازمان تعاون روستایی است، به‌گونه ای که از یک سو غرفه‌داران سازمان میادین میوه و تره بار کشور تعیین کننده نرخ عمده ای محصولات اند که این سازمان نیز زیر نظر شهرداری ها بوده و طبعاًبراساس سیستم تعریف شده، شهرداری ها بدنبال کسب درآمد برای مدیریت شهری خود هستند و از سوی دیگر نظام خرده فروشی و اصناف میوه فروشی زیر نطرسازمان صمت  است. این انتزاع و چندگانگی در طول مسیر تولید تا مصرف قطعاً منجر به عدم وحدت رویه در سیاستگزارهای تولید و مصرف و همچنین اتخاذ تامین می‌کنند در صورتی که کشاورز فقط یکبار در سال آن هم موقع برداشت می‌تواند بار خود را تحویل آنها کند.

وی اظهار کرد: عدم وجود زیرساخت‌های کافی، مجهز و بروز و به‌اندازه کافی، شامل باراندازهای استاندارد نگهداری محصولات کشاورزی و مراکز عرضه مستقیم در مناطق مناسب شهری ،توام با سرمایه در گردش نزد تشکل های تولیدی تحت پوشش سازمان تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی از دیگر مشکلاتی است که باید به آن پرداخته شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید