Iranian Agriculture News Agency

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام:

منطقه ویژه اقتصادی پیام، بستر مناسبی برای تولید و توسعه صادرات در بخش کشاورزی است

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی پیام، از اعلام آمادگی مجموعه پیام برای همکاری های مشترک در خصوص استفاده از ظرفیت های منطقه برای تولید و توسعه صادرات محصولات کشاورزی در استان البرز خبر داد.

منطقه ویژه اقتصادی پیام، بستر مناسبی برای تولید و توسعه صادرات در بخش کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، شاهپور علائی مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در رأس هیأتی با همراهی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز و جمعی از مدیران این سازمان ضمن بازدید از منطقه ویژه اقتصادی پیام با اکبر قنبرپور مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی پیام پیرامون همکاری های مشترک در خصوص استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه برای تولید و توسعه صادرات محصولات کشاورزی دیدار و گفتگو کرد.

اکبر قنبرپور مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام در این نشست ضمن تشریح استعدادهای منطقه ویژه از اعلام آمادگی مجموعه پیام برای همکاری های مشترک در خصوص استفاده از ظرفیت های منطقه برای تولید و توسعه صادرات محصولات کشاورزی در استان البرز خبر داد.

مدیر عامل فرودگاه بین المللی پیام با اشاره به اینکه احداث فرودگاه پیام در مساحتی ۱۰ هزار هکتاری پیش بینی و تملک اراضی با هدف ایجاد قطب پستی و یک فرودگاه بین المللی تخصصی حوزه کارگو ایجاد شده است؛ افزود: در حال حاضر از 3600 هکتار اراضی که به صورت عملیاتی در اختیار منطقه است،  1000 هکتار فضای فرودگاهی وجود دارد که برای بخش حمل و نقل هوایی در نظر گرفته شده است و 2600 هکتار از این فضا برای منطقه ویژه با دو مأموریت تولید و موضوعات صنعتی و دیگری ترانزیت کالا و خدمات لجستیک که در منطقه ویژه ارائه می شود.

 مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی پیام، ظرفیت ها و برنامه های منطقه ویژه در حوزه کشاورزی را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: پیام یک فرودگاه بزرگ به نسبت خلوت است که که با یک باند ۴۲۰۰ متری به صورت تخصصی برای کارگو در نظر گرفته شده است.

قنبرپور با بیان اینکه این باند فرودگاهی جزء طولانی ترین باند های کشور است و عرض ۶۰ متری این باند اهمیت ویژه‌ای به خصوص برای هواپیماهای پهن پیکر دارد،گفت: مقاومت بسیار خوب این باند، پارامتر مهمی برای نشستن و برخاستن هواپیماهای باری که امکان پذیرایی از پهن پیکرترین و غول پیکرترین هواپیمای دنیا در داخل این مجموعه وجود دارد و به صورت ویژه برای حمل بار کشاورزی پیش بینی شده است و از سال های گذشته نیز رونق داشته است.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی پیام از اعلام آمادگی برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی در خصوص استفاده از یارانه سوخت برای حمل بار در زمینه صادرات کلیه محصولات کشاورزی خبر داد و افزود: در قانون بودجه ۱۴۰۰ و۱۴۰۱ دو سال متوالی این موضوع پیش بینی و امکان استفاده از این ظرفیت قانونی در مجموعه فراهم است.

قنبرپور با اشاره به اینکه در بخش تولید منطقه ویژه ۳۰۰ شرکت در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌اند گفت: نحوه کار به صورت اجاره بلند مدت زمین (25 ساله) است که در قالب قرارداد اجاره در اختیار شرکت ها قرار می گیرد، رقم بسیار ناچیزی است و تا سه سال رقم اجاره ثابت و از سال چهارم ۱۵ درصد افزایش پیش‌بینی شده است که در این صورت سرمایه شرکت ها درگیر زمین نمی شود.

وی با بیان اینکه این ۳۰۰ شرکت در یک پهنه ۲۶۰ هکتاری در حال حاضر مشغول فعالیت هستند و به عبارتی۱۰ درصد از اراضی منطقه ویژه اقتصادی آماده سازی و واگذار شده است؛ افزود: اتفاق خوبی که در این مجموعه صورت گرفته این است که از امسال موضوع تملک و فروش اراضی برای بخش خصوصی فعال شده است و به صورت پایلوت واگذاری اراضی به اولین شرکت را در دست اقدام داریم بنابراین یک مدل ترکیبی از اجاره و فروش خواهیم داشت.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی پیام با بیان اینکه استان البرز قطب کشاورزی است و شاهد تولید محصولات یونیک و در تراز صادرات در این استان هستیم، تصریح کرد: بخش زیادی از کسب و کارها در حوزه کشاورزی فعالیت می کنند که برای صادرات محصولاتشان از مسیرهای زمینی و امکانات استان‌های دیگر استفاده می کنند، در حالی که این امکان در استان البرز به خوبی فراهم شده است.

مدیر عامل فرودگاه بین المللی پیام با اشاره به استقرارگمرک استان در محدوده منطقه ویژه و سهولت عملیات ترخیص بار گمرکی استان، موضوع احداث پست قرنطینه کشاورزی را از نیازهای جدی منطقه ویژه دانست و از اعلام آمادگی برای مساعدت در تأمین زیرساخت های لازم در این مجموعه خبر داد و تصریح کرد: استقرار چنین امکانات و زیرساخت هایی امکان جذب ثروت و سرمایه گذار برای احداث زیرساخت هایی نظیر ایجاد سردخانه و راه اندازی گلخانه های هوشمند تولید محصولات کشاورزی را در داخل منطقه ویژه فراهم می کند، لذا این آمادگی وجود دارد ظرفیت های لازم برای احداث گلخانه های هوشمند در مجموعه منطقه ویژه اقتصادی پیام اختصاص یابد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید